2007-02-27

قهوة ساده



كان جالسا فى احد المقاهى القريبه من منزله فى الحى الشعبى القديم
كان حزينا ولكن بداخل عينيه ابتسامه
كان صامتا ولم تفارقه تلك الابتسامه
اتاه صبى القهوجى بفنجان قهوته الساده المعتاد جلس بأسترخاء غير معتاد واشعل سيجارته
وضع ساقا فوق الاخرى غير مبالى بمن يجلسون حوله من رواد المقهى
كانت طريقه جلسته ملفته للنظر فقد اعتادو منه الاحترام واعتبروها اهانه
وهو غير مبالى لا بالناس ولا بالمكان الضيق
اخذ رشفة من فنجانه بتلذذ ثم اعقبها بنفسا عميق من سيجارته
واسند رأسه الى ظهر كرسيه واغمض جفنيه ثم
حلم بالثروة والمال والسلطة
فأصبح ثريا
حلم بالمرأه فتزوج واحده وتلاها بالاخرى ثم الاخرى والاخرى
وتبريره (مثنى وثلاث ورباع) ثم
حلم بالابناءفأنجب البنين والبنات حتى عجز عن تذكر اسمائهم
وتبريره (المال والبنون زينة الحياة الدنيا)ثم
كبر فى السن وزهد المال
وزهد النساء
اصابه الوهن و الضعف
ثم
المرض


مات

ثم استيقظ على صوت صبى القهوجى مطالبا اياه بالحساب

72 Comments:

Blogger Haitham Abu Akrab said...

يعني عاجبك كده تلخص الحياه
في كلمتين
بحلم وانا صاحي


ههههه
حلوه قصه قصيره قصيره قوي

February 27, 2007 at 6:30:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ابو عقرب
انت فين يا راجل من زمان
على العموم اتا برضه معرفتش رأيك بالظبط فى القصه القصيره القصيرة دى

شكرا لزيارتك

February 27, 2007 at 6:36:00 PM GMT+2  
Blogger islam yusuf said...

أنا عندى شاى مضبوط
إتفضل عندى

February 27, 2007 at 7:38:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

اسلام يوسف


مشربش الشاى اشرب اذوذة انا


وشكرا للدعوة ومنجيلكش فى حاجه وحشه

February 27, 2007 at 8:16:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

يامن
انت خوفتني اوي

الحياة مرت عليا كدة
يا اما بنحلم وساعات يعني بيتحقق حلمنا
ممكن نقعد نحلم حلمنا كله وفي الاخر مش يتحقق
ممكن ان اقعد احلم بالحب والرومانسية والشمع والورد وهديه عيد الحب واصحي علي صوت الحلل والاطباق قصدي صوت الواقع

ممكن اضل احلم بعيال نضيفة وداخلين مدارس خاصة ولغات واصحي علي صوت واحد ماسكني من جلابيتي ويوقلي ياما انا جعان

يا لهووووووووووي يا يامن
طب اعمل ايه انا بقي دلوقتي امسك في زمارة رقبتك ويبقي ذنبي في زمارتك دي

February 27, 2007 at 9:30:00 PM GMT+2  
Blogger ... said...

باعتبارى من انصار الحلم
ادافع عن كل الحالمين
ليس الواهمين
الطامعين

تحياتى لك

February 27, 2007 at 10:54:00 PM GMT+2  
Blogger ... said...

باعتبارى من انصار الحلم
ادافع عن كل الحالمين
ليس الواهمين
الطامعين

تحياتى لك

February 27, 2007 at 10:57:00 PM GMT+2  
Blogger admelmasry said...

يااااااااااااااااه
القفلة بتاعتها قوية جدا جدا جدا جدا جدا

معلشي اني دخلت في الموضوع كدا ودون سلامات ان جيت للحق انت واحشني قوي


لكن القفلة بتاعت القصة في منتهي الجمال

اق والقهوجي يطلب منه الحساب

ياتري حسااب ايه ؟
حساب اللي عملة في دنيا الحلم ؟
ولا حساب القهوة اللي اتشربت ؟
وهو الواحد لازم يدفع الحساب علي اي شيء يعملة ؟
مافيش حاجة بتتعمل بدون حساب ؟
حتي لو كان ليها مبرر زي اللي برر بيه الراجل دا افعاله ؟


الاسئلة كتيرة ومش هتخلص
تحياتي ليك
يا
ايمن

February 27, 2007 at 11:36:00 PM GMT+2  
Blogger قصاقيص said...

مختصرة بس فيها ملخص حياة سرياليه فيها افراط تعسفي في مظاهر الحياة...وبرضه النهاية هي ...."الحساب".
حلو اوى التصوير لبطل القصه اللي في المقدمة

February 27, 2007 at 11:59:00 PM GMT+2  
Blogger إبـراهيم ... said...

حلوة جـدًا يا يامن ، تعرف بقى لو دي أول أو تاني أو ثالث تجربة ليك ف القصـة تبقى رااائع ، والجميل النهـاية ، أنا بعتبرها ذكية ، عارف لو نهيتها بإنه (مات) وبـــس ، كنت هقول عليها نهاية تقليدية ، لكن لأ ، ده شاف نفسه مات ، وفجـأة سمع صوت صبي القهوة بيناديه



حلو قوووي ياراسوتين


مفاجـأة تانية بعد السيد العقيد


سعدت بالتعرف عليك (كماهو واضح) ، وياللا بقى هاتوا اللقاء الثاني

February 28, 2007 at 12:15:00 AM GMT+2  
Blogger إبـراهيم ... said...

تخيل ، حتى العنوان ممكن يبقى حلو ، ومعبر جدًا ، لولا إنه مستهلك بعض الشيء !!!



مممممممممممممممممممممممممم

بس ولا يهمـك حلوة برضـك :)

February 28, 2007 at 12:31:00 AM GMT+2  
Blogger الدبور said...

قصه جميله جدا في البدايه كانت الاحداث تمشي بسرعه عاديه و فجأة وبدون مقدمات انطلقت بسرعه الصاروخ لنصل النهايه و بسرعه كبيرة جدا
بس هايله بجد و الله
اديني اكتر !

تحياتي
الدبور

February 28, 2007 at 12:50:00 AM GMT+2  
Blogger hosnysoliman said...

جميل الحدوته الظاهر ان الحلم ده جالك على قهوة البورصه..ساعة ماكنت سرحان والواد القهوجى جالك وقالك يابيه حسابك وحساب البيه اللى جانبك ابودقن فاكر..اللى هو كان حسابى وحسابك مش يومها دفعت الحساب بتاعى وبتاعك..

February 28, 2007 at 4:20:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

سمراء متخفيش ما انا قولتلك وبقولكم ان بكره اكيد احلى

February 28, 2007 at 4:34:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

وانا كمان حالم ومن انصار الحالمين بس مفيش مانع اننا نحلم حتى لو كنا طماعين مدام كله فى الحلم يعنى احنا عارفين نطمع فى الدنيا لما هنستكترو على غيرنا فى الحلم خلينا نحلم او حتى نطمع بس على الله نطول حاجه فى الاخر

February 28, 2007 at 4:36:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

شكرا يا ادم
والحمد لله انها جت على قد كده والله ما انا عارف الراجل ده هيحاسب على ايه ولا ايه على حلمه اللى عمره ماهيتحقق ولا على فنجان القهوة المر اللى عامل زى الدنيا اللى عيشنها بكل هممخا وبرضه بنضحك ونحلم حتى لو زودناها شويه فى الحلم ايه يعنى ما غيرنا لاحلمو ولا حتى فكرو يحلمو بس حرمونا احنا مش من الحلم وبس لاء حرمونا اننا نعيش واقع نضيف


تحياتى ليك يا ادم

February 28, 2007 at 4:39:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

قصاقيص
شكرا لمتابعتك للمدونه
واشكرك على تعليقك

February 28, 2007 at 4:40:00 AM GMT+2  
Blogger أسوور said...

الراجل دة حاسة انى أعرفه

موجود جوة رجالة كتير فى الشرق

February 28, 2007 at 2:06:00 PM GMT+2  
Blogger The Alien said...

جميلة ومليانة بلاوي
أنا من أنصار اﻷحلام
المشكلة الوحيدة إني الواحد ممكن يحلم وميلحقش يعيش

وبرافو عليك إديت
مثال ﻷحلام الرجال في مجتمعنا

خليتني أفتكر أحلامي
بس فوقتني بسرعة

إكتب كتير
تحياتي

February 28, 2007 at 2:53:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ابراهيم معانا

شكرا ليك يا فندم ودى انا فاكر انى كتبتها من حوالى خمس سنين ولسه فاكرها قمت كاتبها مش عارف ليه

واوعدك انى هقول كل اللى عندى

سعدت بتشريفك انت وانت

February 28, 2007 at 3:30:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

الدبور
الاسماعيليه يعنى الدراويش يعنى المنجه يعنى اهل الكرم اللى عزمو القطر

شكرا ليك ولكلامك ولزيارتك وهاديك اكتر

February 28, 2007 at 3:32:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

اه تصدق يا استاذ حسنى ان الواد القهوجى مغالطنى فى الحساب
احنا لينا عنده ربع جنيه مخروم

February 28, 2007 at 3:33:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ياسمين


الراجل ده هيجننى هيجننى

February 28, 2007 at 3:34:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

theAlien

يا عم غير الاسم ده بقى انت مش لقيت ناس خلاص فاهمينك وفاهمهم وبتتواصل معاهم
طيب ممنوش داعى بقى ندخل بينا الكائنات الفضائيه

تعليقك ظريف وشكرا ليك ولزيارتك واهلا بيك صديق للراسبوتين

February 28, 2007 at 3:37:00 PM GMT+2  
Blogger mariam said...

قصه معبره
بس كويس انها طلعت حلم فى الآخر

بس فعلا احنا كلنا بنحلم بحاجات كتير
و نقضى وقت طويل فى الأحلام
بس الصعب اننا ساعات بنحققش حاجه

او بمعنى تانى الوقت اللى بنحلم فيه
اطول بكتير من الوقت اللى بنحاول نحقق فيه حلمنا

تحياتى

February 28, 2007 at 4:57:00 PM GMT+2  
Blogger شهيدة said...

تلخيص جميل جدا وحقيقي جدا للحياة
هل حياتنا قصيرة لهذه الدرجة؟
غريب حقا

تحياتي
موفق دائما

February 28, 2007 at 5:53:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

جميله قوى يا يامن
اختصرت الحياة فى ثوانى معدوده كانها حلم بسيط
حلم اى انسان عادى بالثراء والاولاد والشهره والزواج وتلى كل ذلك الموت وتبخر جميع ما صنعه إلا عمله
من حق الانسان يحلم ولكن الحلم بحساب والا اصبح من دروب الخيال
هى دى الدنيا لازم نعيشها بس ناخد منها الزاد الكافى للرحله الطويله
عجبتنى جداااااااااااااا

February 28, 2007 at 8:14:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

mano

المهم نحلم ولو حققنا عشرة فى الميه من حلمنا يبقنا كسبنا كتير اوى

بس مش نضيع وقتنا فى حلم زى حلم اخينا ده هنبص هنلاقى نفسنا قاعدين مطرحنا والعنكبوت معشش علينا
والتراب ملينا من بره ومن جوه وشويه هوا يطيرونا وكأننا ما كنا

February 28, 2007 at 8:19:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

شهيدة

شكرا لزيارتك
الحياه ممكن فعلا تكون قصيره اوى لكن ممكن نخليها طويلهجدا وده بعملنا للخير
حتى لو متنا هنفضل موجودين

February 28, 2007 at 8:21:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

shiko


انا متشكر اوى اوى
بس عارفه ساعات ناس مبتلحقش تاخد اى حاجه من الدنيا حتى الضروريات منها
صدقينى

ودول بسميهم شهدا

February 28, 2007 at 8:23:00 PM GMT+2  
Blogger Unknown said...

هي جميله وكل حاجه
بس الصراحه الحمدلله انه فاق (:

February 28, 2007 at 8:30:00 PM GMT+2  
Blogger The Eagles said...

والله يا ايمن ان مش عارف فى ايه
دى المرة الثالثة ادخل واعلق ومش الاقى تعليقى مش عارف ليه
انا كان لازم تعليقى يكون بعد اسلام يوسف والله بس مش مشكلة
المهم
انت عامل ايه
ايه اخبارك يا مان
اولا:
بالنسبة لكلامك
بص يا مان
انا عموما بحب القصص القصيرة بس تبقى يعنى محشية
ههههههههههه
يعنى فيه كل حاجة يعنى الوصف واهم حاجة دقة الوصف
يعنى عجبنى جدا وصفك للجلوس ولشربه للقهوة وانه اسند راسه لحد هنا الكلام جميل
لو انتى بقى قارنت بين الجزء اللى فوق كله لحد واسند رأسه الى ظهر كرسيه واغمض جفنيه
والجزء الباقى هتلاقى ان الجزء العلوى كبير بالنسبة للجزء السفلى وانت خطفت الاحداث بسرعة
ثانيا:
ابقى دقق فى الجزء دة لانك بتكتب لغة عربية
وهو غير مبالى لا بالناس ولا بالمكان الضيق
انا اعرف انها هو غير مبالى بالناس او بالمكان
يعنى مافهاش لا
بس فكرة حلوة وجميلة
انا هبقى اتاكد واتاكد انت كمان
صحيح انا ما اعرفش مين الراهب راسبوتين ياريت لو عندك كتاب تبقى تباصيهولى
عايزين نتقابل قريب ويا ريت كل الناس تبقى معانا


والسلام..........

February 28, 2007 at 11:57:00 PM GMT+2  
Blogger ذو النون المصري said...

احلام اليقظه طعمها زي العسل واكثر لكنها بتكون خطره جدا ان لم يتبعها عمل او كانت خرافيه بعيده عنالواقع
فكرتني بحكاية السيده التي كانت تنوي بيع البيض ووصلت في احلامها لعمل ثروه من سلة البيض

March 1, 2007 at 12:23:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

the Eagles

بص انا متشكر لتحليلك للاحداث مع انها فكره بسيطه ومستهلكه عشان كده قدمتها بشىئ من السرعه عشان محدش يحس بالملل اما بالنسبه للغه العربيه فأنا بكتب خواطر وانت عارف الخواطر معظمها ارتجال يعنى كوكتيل مره عاميه ومره لغه عربيه وانا استخدمت اللغه العربيه عشان ابرز بعض العناصر مش اكتر من كده يعنى كان لازم استخدمها فى وصفى ليه وهوا بيقعد وطريقه قعدته وشربه للقهوه وتدخينه للسيجاره
يعنى الشىء لزوم الشىء واتمنى انها تكون عجبتك

بس انا مش عارف ايه اللى هتسأل عليه او ايه اللى انا اتأكد منه يا ريت توضح
وان شاء الله هبعتلك سيره راسبوتين الشخصيه
وان شاء الله احنا هنتقابل الجمعه الجايه لاء اللى من وراها فحضر نفسك يا باشا

March 1, 2007 at 12:32:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ذو النون المصرى بيشرفنى دايما حضورك ومتابعتك ليا واتمنى تشاركنا اللقاء الجاى يا ريت

March 1, 2007 at 12:33:00 AM GMT+2  
Blogger Amr Ahmed said...

اكيد الاحلام من حق كل انسان

لكن لازم الحلم يكون في الامكان تحقيقه

جميلة يا ايمن

March 1, 2007 at 1:09:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

عمرو
من امتى الواحد فينا يقدر يسطر على احلامه
الحلم حلم لانه حلم مينفعش نحلم على قدنا لاء
لازم نحلم على كيفنا لانه فى الاخر

مجرد حلم

March 1, 2007 at 1:35:00 AM GMT+2  
Blogger Malk Almasria said...

raspoutine
يشرفني اكون وحدة من المدونيين بس عايزة اعرف هيبقى
الميعاد الساعة كام بالزبط

مرسي لزوقك

March 1, 2007 at 1:36:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ملك الميعاد هنحدده قبلها بأسبوع وعلى العموم هنحاول نخلى الميعاد بدرى شويه عشان ظروف بعض المدونات اللى هيحضرو خليكى متبعانى وهتعرفى كل التفاصيل
ان شاء الله هنزل بوست يوم الجمعه الجايه هنعلن فيه عن اللقاء التالت وهيبقى فيه كل التفاصيل


على فكره انتى نسيتى تقوليلى رأيك فى الموضوع اللى انا كاتبه

ينفع كده

March 1, 2007 at 1:49:00 AM GMT+2  
Blogger BinO said...

حمداً لله علي نعمه في أعطائنا خيال ثلاثي الأبعاد لكي نعيش جزء من حقيقة ربما لن تتحق .
ولو حتي حلم بالعيش في الجنة
تمني وأماني ربما لا تتحقق
الحمد لله علي رحمته
فنحن ننسي حتي مستقبل يشقي نراه في أحلامنا نفرح في الغيبوبة
نحزن أذا أستيقظنا علي وهج الحقيقة
ولكننا ننسي ونعيش من رحمة الله
الحمد لله أنني أنسان

March 1, 2007 at 8:40:00 AM GMT+2  
Blogger Ahmad Hegab said...

انا مبشربش القهوة سادة حتى لو فى العزاء

جامدة جدا الحكاية بس انت ليه موت الحلم فى الاخر

March 1, 2007 at 10:34:00 AM GMT+2  
Blogger Ahmad Hegab said...

انا جبت رقم تليفونك من عمرو و حكلمك

March 1, 2007 at 10:35:00 AM GMT+2  
Blogger Hannoda said...

اسلوب جميل جدا والبداية اديتني الصورة كاملة

بس ماعرفتش هو قد ايه.. في الأول افتكرته راجل عجوز و بعدين بدأت أحس انه لسة مابدأش أي شيء في حياته..

ولو اني برضه ساعات بحب المعاني المفتوحة اللي كل واحد ممكن يفهمها على حسب احساسه بيها

بس الجميل كمان اني اتفاجئت ان موته كمان كان حلم

بداية قوية على فكرة

March 1, 2007 at 11:11:00 AM GMT+2  
Blogger بيجاسوس المصرى said...

بالرغم انى كنت منتظر زيارتك الجميلة عليا بس شكلى مليش حظ

المهم
هكذا هى الحياة نعتقد انها طويلة جدا و لكن فى الاصل هى صغيرة جدا تمر علينا بسرعة غير محسوبة لبعضنا و قد تكون محسوبة للبعض

اعتقد انك رسمت لوحة من لوح بيكاسو بكلامك الجميل
تحياتى

March 1, 2007 at 2:00:00 PM GMT+2  
Blogger ibn nasser - ابن ناصر said...

ياه حلوه قوي كتبتها بطابع فلسفي لخص الحياه البشريه أو اخر طموح الانسان ثم الموت ,,جميله جدا
تحياتي

March 1, 2007 at 3:32:00 PM GMT+2  
Blogger الوردة السوداء said...

والدعوة عامة
وهتبقى لمة

المهم
ميرسى اوى لدعوتك
بس طبعا فى اسئلة كتير
انا عايزة اعرفها
اولا
مين المدونين اللى هيبقو موجودين
ثانيا
المكان بالظبط

ثالثا
اعتقد لازم يكون فى وسيلة اتصال لو هاجى
وطبعا انا مفيش بينى وبين اى حد اى وسيلة اتصال

عموما
فهمنى الموضوع اكتر
فى المدونة عندى
ونا متبعاك
سلام

March 1, 2007 at 5:50:00 PM GMT+2  
Blogger وشوشني said...

انت لخصت الحياه في قصه قصيره بس جميييييييله اوي يا استاذ

March 1, 2007 at 10:50:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

bino
شكرا لزيارتك بس انا مش شايف ان اللى انا كاتبه فيه خيال ثلاثى الابعاد ولا حتى ثنائى
ولا انت بتتكلم عن حاجه تانيه
على العموم انا متشكر على زيارتك الغاليه واكيد هنفهم بعض المرات الجايه

March 2, 2007 at 12:04:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ahmed
شكرا لزيارتك وانا مستنى تليفونك
اما بخصوص القهوة انا مطلبتش منك تشرب قهوة
على العموم ابقى اطلب اللى انت عايزه المره الجايه قبلها بأسبوع عشان احضرهولك

انا مستنيك يوم الجمعه يا بطل

March 2, 2007 at 12:07:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

هنودا
شكرا لتحليلك الجميل
وانتى عندك حق انا يبتها كده عايمه عشان كل واحد يتخيلها زى ما يحب مدام الهدف واحد

March 2, 2007 at 12:09:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

pegasuselmasry

انا طبعا بشكرك
بس انا لو كنت اعرفك فعلا كنت هتلاقينى عندك
ودلوقتى انا عرفتك ويسعدنى تشريفك وتسعدنى صداقتك
ويا ريت تشرفنا فى اللقاء التلت بتاعنا يوم الجمعه الجايه لا اللى بعدها
التفاصيل هنزلها بكره ان شاء الله

March 2, 2007 at 12:11:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ابن ناصر

شكرا لمرورك وتحياتلى ليك والدعوة بوجهها ليك من خلال مدونتى عشان تشرفنا يوم الجمعه الجايه فى لقاء المدونين التالت
والتفاصيل هتعرفها بكره ان شاء الله

March 2, 2007 at 12:13:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

الورده السودة
انا زرت مدونتك وضيفتك عندى على الهوت وده لمزيد من التفاصيل اللى تحبى تعرفيها

March 2, 2007 at 12:15:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

وشوشنى

شكرا لذوقك وللزياره وارجو التكرار

March 2, 2007 at 12:15:00 AM GMT+2  
Blogger محض روح said...

حلم جميل
بس هو فيه ناس بتحلم




بوست حلو وفكرته فيها حاجه
يالا ما دايم غير وجه الله

March 2, 2007 at 12:48:00 AM GMT+2  
Blogger david santos said...

Hello!
This work is very good
Thank you

March 2, 2007 at 1:56:00 AM GMT+2  
Blogger tota said...

ايمن
بحب فكرة الزمن الداخلى عاش وحلم وتزوج وانجب ومات وهو حتى لم يفارق مكانه
احلام تقاس بزمن مختلف هو زمن النفس الداخلية
حالة انتشاء وتمرد على الواقع نتمناها غالبا ولا ندركها الا فى احلام اليقظة
اظن الحساب مكنش كبير بس جه فى وقته قبل حساب الملكين بعد الموت
تحياتى

March 2, 2007 at 11:39:00 AM GMT+2  
Blogger The Eagles said...

وهو غير مبالى لا بالناس ولا بالمكان الضيق
انا اعرف انها هو غير مبالى بالناس او بالمكان
يعنى مافهاش لا
انا هبقى اتاكد واتاكد انت كمان
هو دة اللى انا كنت اقصده
احنا بنقترح اجتماع للمدونين اللى حضروا اول اجتماع والتانى عشان نحضر للاجتماع اللى جاى عشان هيبقى فى مفاجائات كتيييييييييييير
يا ريت تكلمنى عشان نظبط مع بعض وهع الباقيين
hoba_2800@yahoo.com


والسلام..........

March 2, 2007 at 2:14:00 PM GMT+2  
Blogger Carmen said...

جميلة قوى قوى ...وقوية رغم قصرها


حياة كاملة فى لحظات

March 2, 2007 at 6:53:00 PM GMT+2  
Blogger نضـــال said...

جميلة اوى
ونهايتها رائعة
انا بحب القصص القصيرة اوى اللى بتلخص حاجات كتيييير

March 2, 2007 at 7:15:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

محض روح

يعنى ايه اسمك؟؟

فين ناس بتحلم كتير اوى ويمكن تكون انت وانا منهم


بشكرك

بس بجد يعنى ايه اسمك ؟؟

March 3, 2007 at 2:29:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

david

النبى عربى ولا انت عايش فى كندا
على العموم

thank s for you too

March 3, 2007 at 2:35:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

توته
تحليل دقيق ومن المقرر

بس مين قالك ان الحساب مكنش كتير
مين يعرف
بس انا بيتيألى ان مفيش واحد فينا حسابه هيبقى قليل خالص
وربنا كبير

March 3, 2007 at 2:37:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ايهاب

سيبك يا عم بقى من الحرفين الزياده دول
وبعدين انا سألت والله وطلعو ينفعو
المهم انا ضيفتك على الياهو عشان نظبط يا باشا

انا تحت امرك فى اى وقت صحرا ان كان او بستان

March 3, 2007 at 2:43:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

كارمن


يااااه انتى فين من زمان
وشكرا لتعيقك ومتطوليش الغيبه تانى

March 3, 2007 at 2:44:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

نضال

انا رحت مدونتك وعجبتنى اوى
ايه رأيك فى الاقتراح اللى سيبتهولك؟؟؟؟

March 3, 2007 at 2:45:00 AM GMT+2  
Blogger نضـــال said...

أيمن
سعيدة انها عجبتك وعجبني اوي اقتراحك
واتمنى اكون معاكو بجد
فى اول فرصة سانحة
هاجي التجمع ده ان شاء الله
ادعيلي بس
:)

March 5, 2007 at 9:48:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ان شاء الله هتكونى معانا فى كل لقاء يا نضال

March 6, 2007 at 4:10:00 AM GMT+2  
Blogger أحمد سلامــة said...

معلش متأخر قوي
بس القصة روعة بجد
مشهد متكامل
برافو

March 27, 2007 at 2:52:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

احمد سلامة
شكرا اوى اوى على تشجيعك اللى موجود فى تعليقك

March 28, 2007 at 1:28:00 AM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

شكرا لك وبارك لله فيك

February 2, 2008 at 8:22:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

من أجمل القصص اللي قريتها عن الحياة رغم بساطة ظاهرها ولكنها عميقة جدا
بحب اسلوب الاسقاطات في القصص القصيرة

March 1, 2008 at 4:56:00 PM GMT+2  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home