2007-03-20

محتاجلك


كلها كام ساعه ونحتفل بعيد الام وعشان كده انا حبيت احكيلكم عن حكايه حصلتلى من حوالى 8 سنين يعنى بعد وفاة والدتى الغاليه بكام شهر كنت سهران مع صاحبى فى بيته والوقت خدنا وقالى انت تبات معايا النهارده كنا فى رمضان اول رمضان يعدى عليا من غير امى صلينا الفجر وصاحبى نام وانا قعدت اقرا فى المصحف لغايه ما حسيت انى عايز انام روحت مغمض عينى وحاولت انام عدت لحظات وفوجئت ان باب الاوضه اللى نايم فيها بيتفتح وامى بتدخل الاوضه عليا ومدت ايديها ليا روحت ماسك ايديها ومش قادر اتكلم وعينى من كتر الدموع بقت مش شايفه كويس لقيت امى بتدينى فلوس مش عارف اد ايه لكن كانت فلوس ومسكت الفلوس دى بأيدى وحسيت بيها عادل صاحبى كان نايم فى السرير اللى جنبى قومت قايم من السرير وعينى منزلتش من على امى كنت عايز اصحى عادل قعدت اصحى فيه وفجأة لقيتنى واقف وعادل هوا كمان واقف فى نص الاوضه وعمال يهز فيا ويقولى ايمن مالك مالك بعديها فوقت واتأكدت انى كنت بحلم عدى النهار والمغرب اذن وفطرنا واخواتى راحو يصلو العشا والتراويح وانا كنت فى البيت بستعد انى انزل وسمعت صوت خبط على الباب روحت فاتح لقيت راجل كبير فى السن ودقنه بيضاء لون التلج وكان بيبتسم وسلم عليا ورديت انا السلام وقالى عندى ليك امانه قولتلو خير قام مدينى فلوس وقالى دى امانه ليك وقولت اوصلهالك بنفسى سألته من مين الفلوس دى والا مش هاخدها قالى من عنده قولتلو مين هوا طيب قالى من عنده وكان لسة بيبتسم سرحت لحظه وافتكرت امى والحلم اللى جانى والفلوس ولسه هقولو اتفضل بصيت ملقيتهوش قدامى نزل وانا سرحان فى الحلم اللى جالى الظاهر انى سرحت كتير وقتها فعلا كنت بمر بظروف ماديه صعبه لانى كنت لسة بدرس وكنت محتاج الفلوس فعلا ولقيت المبلغ كبير اكبر من المبلغ اللى كنت عايزه بكتير ساعتها قعدت ابكى لغايه ما اخواتى رجعو من الصلاة وحكيتلهم القصة ومحدش فيهم رد عليا بس قالولى ان امى حاسة بيا رغم انها توفت وبقت فى عالم تانى ودار تانيه لكن حست بيا حست بأبنها وهو محتاج وهو تعبان سبحان الله وحشتنى اوى نفسى اشوفها نفسى احس بحصنها نفسى ابكى واضحك بين اديها كل عيد ام وانتى طيبه هصلى وادعيلك فى عيدك زى كل سنه ودى اكتر حاجه ممكن اعملها
وحشتينى اوى

53 Comments:

Blogger Unknown said...

أنا مؤمنه ايمان تام ان ده فعلا بيحصل, انهم بيحسوا بينا, وبيعرفو كل حاجه عننا, وأكيد الراجل ده ماكنش مننا.
ربنا يرحم مامتك يارب, ويخليك دايما تقرألها قران وتستغفر لها, دي فعلا أكبر سعاده ممكن تقدمهلها.

March 19, 2007 at 10:37:00 PM GMT+2  
Blogger ساعه الغروب said...

هما اكيد بيعرفوا كل حاجه عننا حتى ولو كانوا بعاد
والاهم انهم بيحسونا اوى



انا كمان

وحشتنى اوى امى

ربنا يصبرك

ويرحمها

March 19, 2007 at 11:28:00 PM GMT+2  
Blogger Unknown said...

أيمن
أنا مش عارفة أقولك إيه؟
.....
حاول دايماً تفتكر إنها هتحب تكون فخورة بيك
وتخيلها قاعدة مع ناس فوق في السما
وكل واحد وواحدة منهم بيتباهى بأولاده
خليها تتباهى بيك دايماً
......
عارف
أنا مامتي عايشة ربنا يخليهالي
بس بابا إتوفي من 14 سنة
ولمّا بشوف واحدة في سني دلوقتي بتساعد باباها على المشي أو حتى بتسنده
ببقى عاملة زيّك دلوقتي
ربنا يرحمنا جميعاً

March 19, 2007 at 11:43:00 PM GMT+2  
Blogger hosnysoliman said...

ابنى العزيز يامن هذه سنة الحياة وليس هناك فى الدنيا احن ولا ارحم من الام ومهما حدث فاليس هناك من يعوضنا عن عطفها وحنانها..وتظل ذكرى حبها وعطفها وحنانها معنا مهما طال العمر فهى الذكرى الوحيدة الخالدة فى قلوبنا لو انهم مازلوا على قيد الحياة لكنوا هم فعلا السلوى الوحيدة لناولهذا فذكراهم هى سلوتنا دائما..الحبيب يامن عشت باحلى ذكرى لها مع امنياتى لك بالتوفيق..

March 19, 2007 at 11:52:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

esraa

شكرا لزيارتك ليا
كنت عايز اقولك انى مؤمن زيك بالظبط ان ده بيحصل
انا قريت كتاب الروح لابن القيم الجوزية واتأكدت ان ده بيحصل هما عارفين عننا كل حاجه وحاشين بينا وظيفهم ممكن يزورنا فى منامنا
ربنا يرحمهم ؤيلحقنا بيهم على خير


..............................

ساعه الغروب

عايزة تشوفى مامتك ؟
غمضى عينك وفكرى فيها هتشوفيها واقرى من كتاب ربنا هتشوفيها
واترحمى عليها هتشوفيها
وخلى بالك من نفسك هتشوفيها
تحياتى ليكى
.................

اميرة

انتى عارفة اول ما بشوف الاسم بتاعك ببتسم مش عارف ليه ؟؟ حاجه غريبه صح

انا نفسى امى تبقى فخورة بيا والله نفسى
وبحاول اكون انسان صالح عشان ربنا يقبل منى دعائى ليه
كل سنة ومامتك طيبة ومتنسيش تقوليلها ادعى لايمن فاروق

................


الفنان حسنى سليمان

كبير العيلة

فعلا ذكرى امى اجمل ذكرى بعيشها وقلبى حاسس بيها انت عارف يا بابا انا بحس بيها جنبى لما بكون تعبان بحس بنفسها بحس بحنيتها
اجمل اوقاتى معاها لما كنت ببقى سخن وهيا سهرانه طول الليل تعملى كمدات وتقرا المعوذتين وتبكى لغاية ما ربنا يشفينى
بجد وحشتنى اوى

شكرا ليك يا بابا وربنا يخليك لينا يا كبير العيله

March 20, 2007 at 12:08:00 AM GMT+2  
Blogger الأرمـوطــي said...

الله يرحمها ياايمن ويجعل مسواها الجنه انا حاسس بيك لان ولدى متوفى ادعيلها وحاور تعملها صدقه جاريه

March 20, 2007 at 1:19:00 AM GMT+2  
Blogger إبـراهيم ... said...

يااااااااه يا أيمن ... قصـة فظيييعة قووووي ... وجميييلة قوووووي ....


قد إيه إنتا حـد جميييييل وحساااس قوي ....

كنت عاوز أقول لك إن ده حسيته فيك من أول مـرة ، خاصة لما اتكلمنا عن الأم ....

كان واااضح إنـك مفتقدها ... أنا مكنتش أعرف ! بس كان باين ف عنيك

ربنا يرحمها يااارب ....


ويخليك ...


تحياتي يا يامن

March 20, 2007 at 4:32:00 AM GMT+2  
Blogger بعدك على بالى said...

ربنا يرحمها ويرحم امواتنا جميعا، احمد ربنا انها زارتك فى الحلم، انا امى عمرها مازارتنى رغم انها اتوفت من 84

فعلا صدق المثل اللى ماله ام حاله يغم..

تحياتى

March 20, 2007 at 7:31:00 AM GMT+2  
Blogger nouna said...

ايمن
ما رأيتة لم يكن اضغاث احلام فالموتى يروننا ويشعرون بنا ويحزنون لحزننا كما يفرحون لفرحنا وبصفتى ام اطلب منك وارجو ان تكثر من الدعاء لها بالمغفرة وحسن الثواب ولها بادن الله حسن المقام فى الجنة ان شاء الله مادام لها ابن بار مثللك فاجعلها فخورة بك

March 20, 2007 at 10:53:00 AM GMT+2  
Blogger مصر هى أمى said...

صديقى ايمن

والله عينيا دمعت اول ما قريت البوست بتاعك احساسك جميل اوى ومشاعرك حلوة جدا
وصدقنى انا متاكد من ان والدتك دلوقتى فى الجنة علشان خلفت ولد صالح زيك واكيد عمال تدعيلها
لانه اذا مات الانسان انقطع عمله الا من ثلاث اولها ولد صالح يدعوا له
وانا متاكد ان مفيش ولد صالح وبار بوالدته زيك
ربنا يجمع معاها على خير وفى الجنة ان شاء الله

March 20, 2007 at 11:06:00 AM GMT+2  
Blogger الأغاني للرأفتاني said...

رحمها الله واسكنها فسيح جناته يا عم ايمـــن
ادع لها بالرحمه ففى معنى الحديث انه يقطع عمل ابن آدم الا عن ثلاث
صدقه جاريه
علم نافع
وولد صالح يدعو له..

ربنا قادر يجعلك الولد الصالح الذى يدعوا لامه

March 20, 2007 at 2:08:00 PM GMT+2  
Blogger bassem said...

إنت شخص مرهف المشاعر يا أيمون , و الشخصيات النورانية إللى زيك قليلة . بداخلك شئ جميل أراه , ربنا يسعدك

March 20, 2007 at 3:46:00 PM GMT+2  
Blogger سهر الليالى said...

ربنا يرحمها يا ايمن ويصبرك انا حاسه بيك جدا لانى ام وعارفه يعنى اولاد مهما كبروا بيبقوا محتاجين للام دايما
ادعيلها على طول وتاكد انها معاك بقلبها على طول. تحياتى لمشاعرك الرقيقه

March 20, 2007 at 4:12:00 PM GMT+2  
Blogger حواء said...

أيمن
مش غريب على إنسان حساس زيك أنة يملك كتلة المشاعر والأخلاق الجميلة دى وأنا بقول كل دقيقة وكل أم وهية طيبة وبخير وربنا يرحم كل أموات المسلمين
وأكيد طول ما أنت فاكرها هى هتزورك على طول وأكيد بتحس بيك أنا شخصيا عن تجربة بتجيلى أم متوفاة من هشر سنين وتاركة اولادها صغيرين فبتيجى لى دايما لما بيكونوا فى ضائقة مالية ومن غير ما تكلمنى فأعرف إن ظروفهم سيئة وارسل لهم ما يقدرنى علية ربنا زى مايكون بتفكرنى بيهم دايما أكيد بيحسو بجد ربنا يرحمهم

March 20, 2007 at 4:59:00 PM GMT+2  
Blogger The Alien said...

يابخت كل حد أمه قريبة منه

March 20, 2007 at 5:23:00 PM GMT+2  
Blogger قصاقيص said...

كانوا دايما يقولولنا واحنا اطفال ان اللي بيموت بيفضل شايف اللي بيحبهم وحاسس بيهم.....اللي انا متاكدة منه ان ده مكنش كلام بيقولوه لاطفال علشان يخففوا عليهم من وقع تعريف كل\مة الموت ...انا متاكدة ان ده حقيقة
والدتك الله يرحمها اكيد فعلا حاسة بكل حاجه انت بتمر بيها او محتاجها
ربنا معاك....واسمحلي اشاركك الصلاة والدعوات ليها

March 20, 2007 at 7:25:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

الارموطى

شكرا علو متابعتك للمدونه وشكرا لنصيحتك الغاليه فعلا الواحد مننا لازم يدعى لوالديه ولو يقد يعملهم صدقة جارية تشفعلهم يوم القيامه تبقى حاجه عظيمة جدا
ربنا يقدرنى ويقدرك على فعل ذلك
اشكرك

...................
ابراهيم

انت اللى انسان رائع بجد يا ابراهيم بدليل حب الناس ليك من اول مرة شافوك فيها
وعلى انت حاسس بكل اللى انا عايز اقولو
اشكرك يا ابراهيم وربنا يديم صداقتنا على طول

.......................

الغاليه بعدك على بالى

كل سنة وانت طيبة يا ست الكل
صلى لولد تك وادعيلها واكيد هيزوك طيفها اشكرك

March 20, 2007 at 8:36:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

افنان

ساعتها لما فقت كنت فاكر انه حلم لكن لما عدى النهار وزارنى الشيخ اياه
اتأكدت انه مش حلم واتأكدت ان الغاليه امى هيا اللى زارتنى وحاسة بيا

اشكرك

.........................

محمد عادل
مصر هيا امى

ربنا يجعلنى من الصالحين ويتقبل منى دعوتى لامى ولكل انسانه حاولت تعوضنى عن امى
محمد متنساش تجيب لوالدتك هديه وتسلملى عليها وتقولها ادعى لصاحبى ايمن فاروق
اوعاك تنسى
سلام يا صاحبى

......................

المهاجر المصرى

ربنا يتقبل منا ومنك يا رأفت ويجعلنا كلنا من الصالحين يا رب بشكرك يا باشا على زيارتك التاريخية دى

March 20, 2007 at 8:42:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

باسم
انا بجد سعيد لزيارتك وسعيد لكلماتك وعلى فكرة نفس الاحساس ده حسيته فيك اول ما شوفتك
عايزك تجيب هدية لاميرة وتقولها كل سنه وهيا طيبه وربنا يخليكو لبعض يا رب
انا عايز لو جه ولد تسميه ايمن ولو بنت تسميها شهد
اتفقنا

...................

امانى الغاليه

انتى انسانه رقيقه وبجد انتى صاحبة صاحبك
عايزك تقفى جنب ياسمين وتحاولى تخرجيها من الحالة اللى هيا فيها انا قلقان عليها اوى وانتى اقرب انسانه ليه

وكل سنه وانتى طيبه يا صاحبة اجمل عيون فى اللقاء التالت
على فكرة دى معاكسه

.....................

حواء

ربنا يقدرك على فعل الخير
حاجه جميله اوى لما يكون الانسان سبب فى اسعاد الاخرين
بشكرك يا حواء وكل سنه وحواء طيبه على طول

March 20, 2007 at 8:49:00 PM GMT+2  
Blogger mado said...

البقاء لله في والدتك

ده برضه المفروض هيكون اول يوم يعدي من غير جدتي،كنا دايما متعودين نجيبلها حاجة أو نروح نشوفها و نقعد معاها و نبوس ايديها و راسها و نسمع منها كام دعوه جمال نمشي بيهم لغابة لما نشوفها تاني

المرة ديه،اول مرة مش هتكون معانا،صحيح هي جدتي بس هي أمي كمان

كان بيدايقني أووووي اني اهلي كلهم حلموا بيها و انا لا إلا من مرة و كمان شفتها زعلانة فيه

وحشتيني أوووووووي يا جدتي
معلش بقي يا عم راسبوتين،قولت اجي اعيط عندك:D

March 20, 2007 at 8:54:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

الله يرحمها ويجمع بيها فى الجنه باذن الله

احساس فقدان عزيز لديك انا حسيته فى موت ابويا الله يرحمه
لكن هى الحياة كلها رحلة مين يغادر الاول مش هتفرق المهم ان كلنا مسافرين

وكل سنة وكل امهاتنا بخير

March 20, 2007 at 9:27:00 PM GMT+2  
Blogger admelmasry said...

ايمن
انت فعلا امك كانت بتحبك قوي

واظاهر ان ربنا كمان

بيحبك

ياريت تاخد بالك من نفسك قويي

تحياتي
والسلام

March 20, 2007 at 10:12:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

The Alien


فعلا يا بخته

..................

قصاقيص

الصديقه مى عبد الرحمن
صاحبة الاحساس المرهف والكلمات الرقيقه
انا مش هقدر اقولك غير انى بجد سعيد بمعرفتك وسعيد بتشريفك المستمر ليا

اشكرك
.............

مادو

الله يرحم جدتك يا مادو ويسكنها فسيح جناتها ويخليلك والدتك
وانا متشكر لزيارتك
بس كان عندى سوأل بسيط اوى
هيا الصورة دى
بتاعت حد تعرفه
انا توقعت انها ممكن تكون صورة جدك او كده
صح ولا لاء
على العموم ان سغيد بتشريفك ليا

....................


shiko


فعلا كلنا مسافرين
بس المشكله اننا مش على نفس الرحله
كل واحد فينا ليه رحلة محددة مسبقا مينفعش لا يأجلها ولا يقدمها
بس ان شاء الله محطة الوصول تكون واحده
ان شاء الله الجنه
ان شاء الله
شكرا يا شيكو

March 20, 2007 at 10:16:00 PM GMT+2  
Blogger micheal said...

البقاء لله يا أيمن و جميل اوي احساسك بيها...أكيد ربنا حيكرمك و أكيد هي راضيه عنك
تحياتي لك

March 20, 2007 at 11:02:00 PM GMT+2  
Blogger عين ضيقة said...

البقاء لله

ربنا يخليك وتفتكرها بالخير دايما ان شاء الله

احساسك بيها عالى قوى ياايمن

ربنا يوفقك لجل خاطرها ورضاها عنك

March 20, 2007 at 11:47:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ادم
فعلا امى كانت بتحبنى اوى وبتخاف عليا اوى ومنها اتعلمت كل حاجه عن الدنا والدين

تحياتى ليك يا صديقى


.....................

مايكل
ونعم بالله وشكرا لزيارتك
وكل سنة ووالدتك طيبة



.................

عين ضيقة


ونعم بالله واكيد اى حد فينا مهما فات عليه من وقت وهو بعيد او قريب من امه عمره ما هينساها وهتفضل على طول اجمل واحن وارق ذكرى جوانا

بشكرك

March 21, 2007 at 12:08:00 AM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

منك لله يا ايمن
انته خلتني بجد اعيط
بيقولوا ربك بيقطع من هنا وبيوصل من هنا
ابدا يا ايمن
لعمرك ما قطع ربك ابدا بأحد
ادعيلها يا ايمن
وانا كمان حدعيلها وادعي لكل انسان فقد نبع حنانه وقمه عطائه امه
رحمها الله ورحم الله جميع امواتنا وموتي المسلمين
انشاء الله تكون راضيه عنك ودايما معاك جواك في قلبك زي دلوقتي كده
..........
من مجهول
معلشي انا ملحقتش ادخل واسجل علشان ابعتلك صراحه الدموع سبقتني
لانك فكرتني بحاجات مش حزينه لا
حاجات حلوه كتير
ربنا يخليك لينا ياراس التين قصدي راس بوتين

March 21, 2007 at 12:56:00 AM GMT+2  
Blogger زحل الفلكي said...

تدوينة جت في الجون

ربنا يديم عليا نعمة والدتي
ويرحم والدي الله يرحمه

والموقف اللي انت حكيته ده حصلي حاجات شبهه

مثلا كلمت والدي الله يرحمه في التليفون
اه

لقيت التليفون بيرن
وردت اختي
وانا كنت مستني انه يقولهم يخلوني اكلمه

وفعلا طلب منهم اني اكلمه
وفضلت اتكلم معاه واسأل عليه وكده
وقالي انه كان في الحج واتأخروا في نويبع
وانه جاي يوم الجمعة الجاية

الموضوع بقا اني اصلا كنت ناوي ازوره على الخميس
فخليتها الجمعة وروحت انا والعائلة

فعلا سبحان الله
مش حنعرف ايه العلاقة بين الاموات والاحياء الا بعد لم نجرب

ربنا يرحمنا ويرحم موتانا جميعاً

March 21, 2007 at 1:42:00 AM GMT+2  
Blogger ibn nasser - ابن ناصر said...

الله يبارك لك راسبوتين قصه رائعه

March 21, 2007 at 2:13:00 AM GMT+2  
Blogger ibn nasser - ابن ناصر said...

...>دعوه الي كل مصري حقيقي<
سيكون الاستفتاء علي التعديلات الدستوري يوم الاثنين الموافق 26-3-2007 والباب مفتوح من الساعه الساعه السابعه صباحا الي السابعه او السادسه مساء وسيكون الاستفتاء بالبطاقه الشخصيه اذا كان في الشخص سيذهب لدائرته اما اذا كان المواطن يريد ان يذهب للاستفتاء في مكان أخر فهذا يتطلب البطاقه الانتخابيه ..يا جماعه يالا نروح يالا خليهم يسمعوا صوتنا ..المقاطعه معني السلبيه هنروح ونقول لأ كلنا ..هتروح؟

March 21, 2007 at 2:13:00 AM GMT+2  
Blogger محض روح said...

من حقك انك تحزن عليها ومن حقك علينا اننا نهون عنك
ديما بنحب نحس ان الى حولينا حسين بالاحزان الى بنعنيها
وبيتعطفو معها وبيحترمو مساحه الحزن الى عندنا
وطبعا مفيش اكتر من الام
ومفيش اصعب من انك تفقد ها
بس انا هقولك حاجه قولتهالك زمان
الى بنحبهم مابيمتوش لما بندفنو بنعتبرهم اموات لما بننساهم
واحنا عمرانا مابننسى الحبناهم حتى لو سابو العالم الى احنا فيه وراحو عالم تانى اكيد احسن
وطول مطفها معاك يبقى اكيد عيشه
جواك

ربنا يرحمها ويرحم موتى المسلمين جميعا

March 21, 2007 at 2:51:00 AM GMT+2  
Blogger david santos said...

Helo, Raspoutine!
This work is very, very nice. Thank you.
have good day
InsyaAllah

March 21, 2007 at 2:02:00 PM GMT+2  
Blogger bastokka طهقانة said...

يا ربي
معقول ده حصل
الله يرحمها
و يرحم كل قلب حنين بيفكر في غيره

ابقى تعالى

March 21, 2007 at 9:06:00 PM GMT+2  
Blogger الوردة السوداء said...

انت ايه يابنى

احساسك فى كلامك ده جايبه منين

ايمن بجد انا مش لاقية كلام اقوله
ومش هقول اكتر من اللى اتقال
بس بجد
انت حد جميل جدا

March 21, 2007 at 10:23:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

من مجهول
فعلا يا صديقى ربنا سبحانه لايمكن يقطع بحد ابدا
ربنا بيحبنا اوى وقريب مننا اوى
ونعم ربنا كتير اوى اوى
واكبر واهم واغلى وارق واحن نعمه
نعمة الام

شكرا يا صديقى وانا اسف لو كنت خليتك تبكى بجد انا اسف وسامحنى

................

زحل الفلكى

ربنا يخليلك والدتك ويباركلك فيها واوعى تزعلها منك يوم
اوعى

..............


ابن ناصر

شكرا لزيارتك
وبالنسبة لموضوع الاستفتاء انا مش مهتم بيه لانك لو بصيت للعمليه ببعد تانى هتعرف انهم هينفذو اللى هما عايزينو سواء قلنا اه او قلنا لاء
انا مش شايف ان ده الوقت او ان ده الموقف اللى يتطلب منى ان اشارك
عايز اقولك على حاجه انت لو متابع اخر الاخبار فى الشرق الاوسط هتعرف ان ده مخطط مرسوم وكلنا عارفين مين اللى رسمه ووضع اسسه يعنى الاردن مثلا وفى نفس التوقيت ده بتمر بنفس القصة اللى بنمر بيها
المخطط بيقول امحو الشخصيه العربيه والوطنيه واهلا بالامركة الصهيونيه
كان فين التعديل ده من زمان الريس جاى يعدل فى الدستور دلوقتى بعد ما خلاص دخل فى التمنين سنه
يا راجل
دى مسرحية هزليه وانا بصراحة مش حابب اشترك فيها
بس ممكن اتفرج عليها ومرة واحدة بس

شكرا لزيارتك وربنا يوفقك

March 22, 2007 at 4:54:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

محض روح

شكرا لرقتك
وشكرا لوجودك معايا الكام يوم اللى فاتو
انتى انسانه جميلة فعلا


...........


عم ديفد
اقطع دراعى لو كنت يا ريس فاهم حاجة من اللى بقولو


.............


بسكوتة


اه والله حصل
وشكرا لزيارتك
وهبقى اجيلك

...............


الوردة السودا
والله يا ست البنات انا بقول اللى انا حاسه وساعات بقول ايه اللى انا كاتبو ده
وشكرا لذوقك ده بعض ما عندكم
تحياتى ليكى

March 22, 2007 at 4:59:00 AM GMT+2  
Blogger عبدالله said...

من اجمل الاحسايس الي قريتها في عيد الام فعلا كلماك يا ايمن
ربنا يرحم والدتك ودايما افتكر ان الدعاء و الصدقه الجاريه هما الي نقدر نفيد بيهم امواتنا

انا برضه بعتقد ان الموتي يرون ما يحدث لاحبائهم
علشان كده خليك دايما زي ما هي كانت عاوزه تشوفك عليه

تحياتي

March 22, 2007 at 9:22:00 AM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

ايمن
خلتني اعيط
وحزنت
مش عارفة اقولك ايه
بس جايز تضحك من اللي هقوله
ممكن تعتبرني مامتك
طبعا انا مش هاجي جنبها حاجة
بس انا من ساعه ما عرفتك وانا شايلة هممك
بحس بجد انك مسؤل مني
واني لازم اقوم بالدور دة معاك
اي نعم انت اكبر مني
بس هعتبرك ابني الحبيب:)

عارف انا كمتان بفتقد امي
بس نفسي امي تحس بيا احس ان انا اللي محتجاها مش هي اللي محتجاني
محتاجة حضن يا ايمن
عارف
انا بخش المدونات بلاقي كل واحد وواحدة كاتبين عن امهم واي ام تانية
مش بقدر اكمل
مش عشان حاجة
عشان جايز حاسة بالحرمان وبوقل اللي والدته توفت او محروم من حنيتها زيي
يعمل ايه
كل ما بتقمص دورك ودو اللي محروم
كلامهم بينزل عليا نار علي صدري
ايمن انت مش لوحدك
وصدقني ربنا بيحبك جدا
لانك من جوة ابيض
وطيب اوي
خلي بالك من نفسك وسيب اي لحظة حزن وراك

March 22, 2007 at 12:49:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

عبد الله
اسمك جميل اوى وان شاء الله لو ربنا رزقنى بأبن ولد هسميه عبد الله وهعلمو ازاى يكون عبد لله سبحانه وتعالى
لو كلامى من اجمل الكلام اللى حضرتك قريته فى عيد الام
فعايز اقولك ان تعليقك من اجمل التعليقات اللى قريتها عندى

اهلا بيك يا عبد الله وتشرفت بزيارتك الغاليه

March 22, 2007 at 7:01:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

سمراء النيل
طبعا انتى عارفة انى اكتر واحد مبيحمش يشوف دموعك ولا يسمع انك حزينة
انا سعيد جدا يا انجى بقربك ليا ووقوفك معايا من غير ما اطلب منك ده
متصوريش انا قد ايه كنت فرحان امبارح لما كلمتينى الصبح وقولتيلى ازيك يا بابا طمنى عامل ايه انا هقولك على سر
انا محبتش اطول فى المكالمه لانى مكنتش عارف اقولك ايه او مش لاقى كلامى اقولو من كتر سعادتى بيكى ووجودك جنبى ولما عرفت هقولك ايه كلمتك وقولتلك خمس كلمات ياترى فاكراهم .....ايوة
قولتلك كل سنة وانتى طيبة يا ماما
ربنا يسعدك يا انجى ويقربلك البعيد
انا عارف انها بعيد عنك لكن مش بمزاجك او مزاجها الظروف هيا اللى عملت كده وانتى بتعملى اللى بتقدرى عليه معاها واعتقد ان ربنا سبحانه وتعالى هيكون ليه كلمة اخيرة فى الموضوع ده وتكونو مع بعض تانى ان شاء الله

March 22, 2007 at 7:09:00 PM GMT+2  
Blogger شهيدة said...

أيمن

موضوع مؤثلا جدا

ما فيش حد زي الأم بعد الله سبحانه وتعالى بيحس بينا وبيفهم علينا

الأم اللي بتحمل ابنها في أحشاءها تسع أشهر وهو جزء منها أكيد حتحس بيه هي وعايشة وهي متوفية

الله يرحم والدتك وكل أمهات العالم ويبارك فيهن
ويارب تكون والدتك من أهل الجنة وتجاور رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم آمين رب العالمين
وان شاء الله تجتمعوا مع بعض في الجنة مع كل الصالحين والأولياء والأنبياء

March 22, 2007 at 7:28:00 PM GMT+2  
Blogger همس الليل said...

اجمل كلام اتقال عن الام فى المدونات
والحكايه دى بجد منحه من ربنا سبحانه وتعالى
مكنش لازم تحكيها يا ايمن

وبتمنى من ربنا يلعتلك دايما اشارات وعلامات كلها خير يارب

March 22, 2007 at 9:57:00 PM GMT+2  
Blogger Nadine Alfred said...

كلامك بيوجع
بس انت ربنا بيحبك
وخلاك تشوف الحلم ده عشان يطمنك
و كل ده معناه ان والدتك بترعاك و بتدعيلك

ايمن انت بجد انسان تستاهل كل خير
و ربنا مش هيسيبك

آسفة لو ردى بايخ و مالوش معنى
بس بعد كلامك ده
مش قادرة اقول حاجة

March 22, 2007 at 11:28:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

شهيدة
عندك حق الام مهما راحت او بعدت او غابت بتحس بولادها وانا دايما حاسس بيها والله
متشكر اوى لزيارتك ولتعليقك الجميل



..............

همس الليل

اخيرا اطمنت عليكى انتى فين من زمان
وحشنى كلامك يا بنت بحرى
انا قولت القصة دى بعد مرور تمن سنين
لانى كان نفسى احكيهلكم بجد
نورا اوعى تغيبى عننا كتير تانى كده

March 23, 2007 at 5:24:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

نادو
مين بس اللى قال ان ردك او تعليقك مالوش معنى
ده ليه مش كعنى واحد بس لاء ده اكتر من معنى

شكرا لرقتك وذوقك

الحصة الجاية امتى بتاعت الفرنساوى عشان انا حفظت الدرس اللى فات
وشوفى هتيجى المعادى امتى عشان افرجك على سفاح المعادى
تحياتى يا جميل

March 23, 2007 at 5:28:00 AM GMT+2  
Blogger رفقة عمر said...

البوست دة ابكانى كتير لانى عرفت معنى انك تفقد اكتر ناس بتخاف عليك وبتحبك فى هذه الدنيا ولا تعلم هذا الا بعد ان تفقدهم انا قد ايه مفتقده والدى جدا مع انا كل اللى حولى بيحاولوا انهم يدخلوا على قلبى السرور لكن بابا كان حاجه تانيه كان بيتحمل منى الكثير دون ملل او زهق رحمه الله عليه بجد الدنيا وحشه من غيره قوى ربنا يصبرنى على بعاده اللهم امين

March 24, 2007 at 2:51:00 PM GMT+2  
Blogger رفقة عمر said...

البوست دة ابكانى كتير لانى عرفت معنى انك تفقد اكتر ناس بتخاف عليك وبتحبك فى هذه الدنيا ولا تعلم هذا الا بعد ان تفقدهم انا قد ايه مفتقده والدى جدا مع انا كل اللى حولى بيحاولوا انهم يدخلوا على قلبى السرور لكن بابا كان حاجه تانيه كان بيتحمل منى الكثير دون ملل او زهق رحمه الله عليه بجد الدنيا وحشه من غيره قوى ربنا يصبرنى على بعاده اللهم امين

March 24, 2007 at 2:51:00 PM GMT+2  
Blogger mado said...

لا يا أيمن،ديه مش صورة جدي

ديه صورة مصري عاجباني عشان تحس انه مصري بكل ملامحه فعلا

March 24, 2007 at 9:24:00 PM GMT+2  
Blogger أبو ضحى said...

أبكيتنى يا أيمن و أنا أقرأ البوست
ربنا يرحم والدتك
و كرمها بفسيح جناته

March 25, 2007 at 1:47:00 PM GMT+2  
Blogger Hannoda said...

إنت إنسان رقيق جدا يا أيمن

كل سنه و هي طيبة و ربنا يرحمها و يسكنها جنته

March 26, 2007 at 7:56:00 AM GMT+2  
Blogger maha said...

سلام عليك يا ايمن
متزعلش والدتك ان شاء الله في مكانة كويسة جدا عند ربنا
ربنا يصبرك و يعوضك خير ان شاء الله
....
اكيد هي حاسة بيك و عارفة احوالك ايه
ربنا معاك
ادعيلها كتير اوي و اقرا قران ليها كتير هو ده اللي هيوصلها منك
الله يرحمها
سلام
مها

March 27, 2007 at 6:35:00 PM GMT+2  
Blogger šσяšαяαα said...

حتى وهما بعيد معانا..جسد يرحل وتبقى الروح..كلامك مؤثر جدا وربنا يرحمها ويجمعك بيها فى الجنه وكل المسلمين..
اللهم آمين

March 29, 2007 at 6:57:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

March 31, 2009 at 9:44:00 AM GMT+2  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home