2008-01-22

الارهابى






















التطور الطبيعى لرغيف العيش













ونعم الصديق




جنازة لجسد مازال يتنفس




يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول
صبرت ياما و اللي يصبر ينول
دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟
لو كنت عارف مين أنا كنت أقول
عجبي !!!








سيدى الرئيس
احذر
فغضب الناس كالمطر
وعندما ستمطر فأنها ستمطر بشدة

35 Comments:

Blogger Innocent said...

تفتكر الناس ممكن تعمل حاجة؟ مش عارف ليه ثقتي في دا بتقل. كل ما الشعب دا ينضغط، يُظهر مرونة عجيبة وغبية في القدرة على التأقلم وإحتمال الأوضاع الرديئة.

تحياتي

January 23, 2008 at 10:33:00 AM GMT+2  
Blogger appy said...

اممممممممم شكلك كده رايح فى مكان مش كويس قريب ما علينا ابقى قلنا بس
انما موضوع رغيف العيش اللى غايظنى غيظ الرغيف بقى شكله عجيب وصغير خايف بعد كده اضطر اجيب ميكروسكوب علشان اشوفه قبل ما اكله منهم لله اللى معندهومش ضمير ويبيعوا الدقيق فى السوق السودا على دماغهم

January 23, 2008 at 11:14:00 AM GMT+2  
Blogger bigmama said...

اية النقلة دى؟كبيرة قوى .انت ناوى على ايه؟

January 23, 2008 at 2:54:00 PM GMT+2  
Blogger kafrawy said...

لسسسسسسسسسسسة بدرى

ربنا عالظالم


تحياتى

January 23, 2008 at 10:04:00 PM GMT+2  
Blogger micheal said...

لا لن تمطر لاننا شعب سلبي و هايف
تحياتي

January 24, 2008 at 12:41:00 AM GMT+2  
Blogger The Alien said...

هي بقالها مدة مش بتمطر
وأساسا أنا شاكك إذا كانت مطرت قبل كدا ولا ﻷ
بس متهيألي إحنا في مرحلة جفاف

تحياتي

January 24, 2008 at 11:04:00 AM GMT+2  
Blogger ghalia said...

حين يصير الناس في مدينة
ضفادعاً مفقودة العيون
فلا يثورون ولايشكون
ولا يغنون ولا يبكون
ولايموتون ولا يحيون
تحترق الغابات والأمطار والأزهار
تحترق الثمار …
ويصبح الإنسان في موطنه
أذل من صرصار

للأسف بالظبط هو ده حالنا
لا أعتقد إنها ممكن تمطر لو مهما حصل
مش تشاؤم
بس واقعية

سعيدة بالتعرف على مدونتك :)

January 24, 2008 at 8:46:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

غالية
اسمحيلى دى مش واقعية
حتى لو كانت واقعية ما الواقع بيجى عليه وقت وبيتغير ولو اللى انا بقولو حلم ما الحلم ساعات كتير بيبقى حقيقة
وكل هدف بيبقى بدايته حلم
وبعدين ازاى بتقولى بقى ان بكرة احلى هو بكرة احلى فى حاجات ومش احلى فى حاجات تانية ؟؟
المهم انك شرفتينى بزيارتك

January 24, 2008 at 9:04:00 PM GMT+2  
Blogger Dr/ Shady said...

اولا باهدى السلام ليك يا فنان
عجبتنى اوى افكارك وطريقة تقديمها ونسجها الرائع
واتمنى ان تواصل ابداعاتك

January 24, 2008 at 11:54:00 PM GMT+2  
Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

ولا تعليق بعد كده
الله عليك بعد الغيبه

January 25, 2008 at 1:44:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

innocent


اكيد ممكن الناي تعمل حاجة بس كل وقت وليه ادان
المرونة اللى بيظهرها الشعب مش مرونة الغرض منها التكيف مع الوضع لاء دى مرونة الغرض منها الاستفادة بكافة الطرق المتاحة عشان يقدرو يعيشو لكن لما الطرق تخلص مش هيبقى فى غير حل واحد وكلنا عارفينه
والحل هيكون بأيد الشعب مش بأيد حد تانى
لاوزير ولا نائب ولا حتى رئيس جمهورية جديد
.............

appy
محدش ممكن يودينى مكان انا مش عايز اروحو
وانا عايز اروح المكان اللى انتى قصدك فيه
واهى ساعتها هتبقى تجربة عن قرب احكيلكم عنها بصدق واهو اللى مرحش السجن يبقى سمع عنه

.......................


.......................

كفراوى

ولا بدرى ولا حاجة انظر حولك

.......................

مايكل

اول مرة اعترض على كلامك وما اتفقش معاك يا صديقى عمرنا ما كنا شعب هايف ومتخليش اللى انت شايفه يعميك عن باقى الحقيقة فتح عنيك وامسح النضارة

........................

بيشوى

ازاى بقى دى بتمطر من قبل العيد بس مطرة خفيفة كدة والنوة الكبيرة جاية

January 25, 2008 at 8:17:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

BIG MAMA

طبعاً طبعاً انا اسف يا نونا وانا قريت الاسم غلط لضمته مع بعضه معلشى بقى ليس على المسروق حرج

انا ناوى على اللى قولتلك عليه

January 25, 2008 at 8:20:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

دكتور شادى

شكراً ليك ولكلامك ولتشجيعك ليا

....................

محمد مفيد

يا سيدى ولا غيبة ولا بتاع انا موجود بقالى كتير انت اللى فين
وحشتنى والله

January 25, 2008 at 8:21:00 PM GMT+2  
Blogger لحظة تأمل said...

برغم انى عارفة الواقع اللى حواليا

لكن كل الصور ديه لما تتجمع مرة واحدة
بجد بتوجع اوى

وكلمة جنازة لجسد يتنفس هى دى حالتنا دلوقتى فعلا

بس مهما استمرت .. اكيد هتمطر فعلا فى يوم وتغسل كل ده

تحياتى

January 25, 2008 at 8:43:00 PM GMT+2  
Blogger mariam said...

بجد تحيه جامده جدا على البوست ده
يا رب تمطر و بشده لأن مفيش حل تانى
لو لم تمطر ممكن تحصل كارثه

January 25, 2008 at 11:58:00 PM GMT+2  
Blogger nonoymm said...

مدونتك زادتني تعب نفسي فوق ما اعانيه
ولكنها الحقيقة
جزاك الله خيرا
والى الامام دائما
حتى الاغنية المصاحبة مناسبة
تشرفني بزيارتك لمدونتي المتواضعة
http://nonoymm.maktoobblog.com/
رابط لمدونتي الاخرى

January 26, 2008 at 12:47:00 PM GMT+2  
Blogger ghalia said...

سلام عليكم
طبعا بحترم وجهة نظرك تماما

لما أقول إن بكرة أكيد أحلى معناها إني مش شايفة انهردة حلو بالقدر اللى بتمناه
أنا معاك إن كل هدف بدايته حلم
وبتمنى إن يكون فى رد فعل حقيقى من الناس على الأوضاع اللى احنا عايشينها واللى بتسوء يوم بعد يوم لحد ما بقينا حاسين إن خلاص بقى مش حيكون فى أسوأ من كدة فبقينا للأسف متقبلين كل حاجة بتحصل فينا كأننا فاقدين الوعى ولا مش دارين بنفسنا وبحياتنا بقت عاملة اذاى
اذاى بتقول إن دى مش واقعية؟
ده منتهى الواقعية
والكلام اللى نزار قبانى عبر به عن الشعوب العربية ينطبق تماما علينا

وده لا يتعارض مع إنى أقول إن بكرة ان شاء الله حيكون أحلى
مجرد حلم يمكن يتحقق
ويمكن لأ

تحياتى

January 26, 2008 at 10:42:00 PM GMT+2  
Blogger فوكيره said...

اااااااااااه
من اعماق قلبي الي قرفان ...

لفت نظري اووى اووى

الصوره الي فيها البوليس بيضرب موطن
بالجزم
و مواطن تانى ماشي بيتفرج ولا كـأن

بس عايزه اقولك بجد العيب من في الحكومه لوحدها ... العيب فينا احنا
كمان بجد

لسه كنت كاتبه بوست بيقول
مضمونه

"لو مش احنا احنا مكانش حيبقا هما هما "

الي اقصده انه القـاعده هي البدايه ..
احنا لم حد فينا بيبقا مُدير
بيطلع عين الي تحت اديه
طب وليه بقا يزعل لما الحكومه تطلع عينه

الموظف الصغير الي بيرتشي او ميأديش عمله كويس
ملوش مبرر ابدا في ان مرته قليل او
او .. واهو بيغلط وبيضر ناس بغلطه ده

وامثله كتيير ... بس بجد احنا لو ناس
بنتصرف صح ... مستحيل دول يبقوا حـكامنا باي شكل من الاشكال

" افعل ما شئت فكما تدين تدان "

تحياتى ... لرصد واقع اليم
بغض النظر عن مين السبب فيه
سواء حكومه .. سواء شعب
او همـا الاتنين

تحياتى

January 28, 2008 at 12:56:00 AM GMT+2  
Blogger esraa said...

وعندما ستمطر فأنها ستمطر بشدة

يارب تمطر بقي

January 28, 2008 at 2:06:00 AM GMT+2  
Blogger Hannoda said...

على قد ما أنا مستنية المطر ده بلهفة

على قد ما مرعوبة منه على مصر

و الله غالية ومتستاهلش


ربنا يحميها

January 28, 2008 at 11:10:00 AM GMT+2  
Blogger Heba said...

فيه ناس شايفة إن الشعب المصري شعب مسالم جدا ومطيع لأقصى درجة

وأنه بيحاول يكيف نفسه على الوضع أيا كان

لكن أنا بيتهيألي أن ده مش صحيح .. المصريين بس بمكن يكونوا صبورين شوية وحمالين أسية شويتين لكن في النهاية لو فاض بيهم الكيل الدنيا مش بس هتمطر ده الطوفان هيغرق كل حاجة

ربنا يتر على مصر زي ما قالت Hannoda

تحياتي ..

January 28, 2008 at 3:01:00 PM GMT+2  
Blogger العراف said...

الله عليك بجد ملكش حل جميل والله بجد انت راجل وانا معاك فى كل اللى انت بتكتبه وكل اللى انت بتقوله وشكلى انا كمان مش هتكون دى اخر زياره

January 28, 2008 at 7:59:00 PM GMT+2  
Blogger ذو النون المصري said...

انتظرنا بما فيه الكفايه لكن محصلش ان الناس امطرت غضبها يا تري هل سننتظر اكثر او هل سيري الزعيم غضبنا اصلا ام انه سيكون قد مات؟
احيانا اتمني ان يحكمنا ابنه اذا مات هو دون ان يري غضبنا حتي ننتقم منه في ابنه

January 28, 2008 at 9:59:00 PM GMT+2  
Blogger عابد الرحمن said...

في حكمة بتقول
اشد ساعات الليل ظلمة هي الساعة التي تسبق الشروق
وبصراحة مش شايف ظلمة اكتر من اللي احنا فيها ... فابشر اخي بالفجر القادم باذن الرحمن

January 28, 2008 at 11:33:00 PM GMT+2  
Blogger نـــــــازك الملائكـــــــة said...

مممم
صور معبرة عن 100 كلمة لو اتكتبت للوصف
ربنا على الظالم

January 29, 2008 at 1:00:00 AM GMT+2  
Blogger meshmesha said...

السلام عليكم
ازيك يا راسبوتين؟؟
لا تعليق
بس فكرتنى بمقال قرأته فى ميل و هو ان فى أحد البلاد الاجنبيه تصادف ان شاب كان ماشى و شاف طفله صغيره بتهاجم من قبل كلب ضال ثائر و جائع فكان الطبيعى انه يدافع عنها و بالفعل دافع عنها و كان النتيجه انه اتعرض لعضات و جراح مميته اودت بحياته و لكن قبل ما يموت واحد من الماره و المشاهدين سأله عن اسمه عشان يكرموه و يشيدوا ببطولته فى الجرائد ولما سأله قاله شهيد لأنه مسلم و كان الناتج ان فى تانى يوم اتكتب عنه مسلم ارهابى يقتل بوحشيه كلب يبحث عن لقمة عيش؟؟؟؟!!!!! اذا كان مالناش قيمه فى بلدنا فده طبيعى ان ميكنش لينا قيمه بره
و اذا كان اهل بلدنا و ناسنا شايفانا ارهابيين يبقى بره هيشوفونا ايه
بلاش ده كله على رأى المثل اللى مالوش خير فى أهله مالوش خير فى حد ...طب شيل أهله و حط بلده ؟؟؟؟؟
لا تعليق

January 31, 2008 at 2:11:00 PM GMT+2  
Blogger meshmesha said...

نسيت أقولك ان فى الخارج بيعملوا جمعيات لحقوق الحيوانات و الكلاب لكن عندنا الامم المتحده عاوزه تفكر و بتندد ان ازاى مصر ما فيهاش تتطبيق حقيقى لحقوق الانسان ....عجبى

January 31, 2008 at 2:14:00 PM GMT+2  
Blogger EmY said...

ياريت تمطر بقي كفايه سكوت اوي كده
لازم الناس تفوق و تبطل خضوع ولا تفتكر الناس اتعودت لي كده

January 31, 2008 at 5:10:00 PM GMT+2  
Blogger Ahmed Al-Sabbagh said...

رائع

بجد عجبنى اوى

سخرية مريرة

تحياتى

February 5, 2008 at 1:22:00 AM GMT+2  
Blogger Rain man said...

اضم صوتى لصوتك
و استطرد على كلامك
حذار يا سيدي
السماء حين تمطر
لا تمطر لؤلؤاً

اشوفك فى المعتقل
بس ابقى قولى اعرفك ازاى هناك

February 5, 2008 at 2:23:00 PM GMT+2  
Blogger smraa alnil said...

مممممممممم

الصور وجعتني اوي يا ايمن

بس لما باجي اسمع عن الاقتصاد اللي بقي نيلة
والمواصلات
والتموين والظلم والقهر
بفقد الامل في ان الشعب يصحي من غيبوبته

February 5, 2008 at 6:44:00 PM GMT+2  
Blogger Selfmeaningٍ said...

بيتهيالى انها بدات تمطر

بس لسه النتيجة مش هتظهر دلوقتى

February 11, 2008 at 11:57:00 PM GMT+2  
Blogger جسر الى الحياة said...

طولة البال يا ايمن تبلغ الامل وادينا مطولين بالنا على جار السو يا ييرحل يا تجيله قذيفة هاون تريحنا منه

February 18, 2008 at 11:10:00 PM GMT+2  
Blogger dina said...

كنت اتمنى يكون الكلام دا مش حقيقى..انما للاسف واقع منيل و عايشينه و بجد احلى صورة صورة الملك مبارك..تقريبا انا كما خمسين ستين سنة لو كنت لسا عايشة حعد احكى لاحفادى دا لو ربنا رزقنى باللى الشمس ضاربة دماغه..ححكيلهم عن ايام زمان ايام اونكل مبارك الكبير و ساعتها حيبقى الريس لؤى عبد العظيم محمد احمد محمود جمال مبارك

February 19, 2008 at 10:54:00 PM GMT+2  
Blogger will said...

This comment has been removed by a blog administrator.

March 31, 2009 at 9:43:00 AM GMT+2  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home