2007-04-04

الشنطة






كتير مننا اتعرض لظروف مادية صعبة فى فترات معينة فى حياته ادت بالتالى الى تدهور حااااااااد لحالته النفسية والمعنوية بل والمعدوية فى بعض الاحيان

ونتيجة لكده كتير اوى مننا بدأ يحلم بمزاجه يحلم بأيه يحلم بالشنطة


الشنطة !!!! ؟


ايوة الشنطة ....... الشنطة اللى جواها دهب وياقوت وساعات مرجان وكمان حب الرومان انشالله محد حوش
وساعات بيبقى جواها فلوس بس مش اى فلوس لازم تكون ورق عنب يعنى اخضر دولارات ....دولارات
وتبتدى رحلة الاحلام وسلسلة الاوهام
فى ناس حلمت بشنطة جواها تلت اربع تلاف جنيه مش اكتر من كده عشان يدفعو بيهم مقدم اوضة نوم مصنوعة من خشب صناديق الرنجة او حتى سفرة ولا صالون
او شقة ايجار جديد فى وسط صحرا ف مدينة جديدة متسمعش فيها اذان.... واهى عيشة والسلام
وكل ده عشان يحقق حلمه هوا وخطيبته والبيت بتاعهم يبنوه سوا طوبة محبة وطوبة غرام
ويفوق صاحبنا من الاحلام لا يلاقى الشنطة ولا الحب ويكون الحلم كأنه ما كان
ويبتدى يفوق ويفكر والرب سبحانه مالك كل شىء بيساعد وبيدبر
ويلاقى الشنطة
وواحد تانى بيحلم بشنطة فيها ارنب ولا اتنين لزوم العربية والموزتين ويصحى برضو لا يلاقى شنطة ولا عربية ولا حتى موزة مش موزتين
ويكمل نوم ويتغطى وده دايما بيكون
خسران
وموظف غلبان يحلم بالشنطه .... وحطة يا بطة ويوم ما يتمطع اوى فى الحلم يحلم بوديعة ف بنك يصرف من ارباحها ولما البنت تكبر يجهزها والواد يدخله الشرطة
لكن للأسف يصحى اخينا على صوت الولية
قوم يا رااااااجل
يا فوزى قوووووووووووووم
دى الانبوبة فضيت والراجل بتاع الدش حالف لايقطع الوصلة عشان مدفعناش الشهرية
والمحروس ااااااااابنك
مالو يا ولية
ابنك يا راجل كان بيلعب كورة وضيع الشنطة

فوزى مذعور: الشنطة


كلنا بندور على الشنطة بس المهم احنا عايزين ايه جواها فى منا


اللى لاقاها وفى منا اللى لسة بيدور


فى اللى عايز شنطة نجاح واللى عايز شنطة صبر واللى عايز شنطة طموح


واللى عايز شنطة امل


وفى كمان اللى عايز شنطة فلوس وشنطة حظ


فى بلدنا مصر المحروسة اكتر من خمسة وعشرين مليون شاب بيحلمو بالشنطة
يارب يلاقى كل واحد فينا شنطته


بس بلاش نمشى ندور فى الارض عشان مش هنلاقى غير شنط واكياس زبالة


خلى شنطتنا قدامنا وخلى راسنا دايما مرفوعة واحنا بندور عليها


ياترى الشنطة هيبقى فيها ايه؟؟؟؟؟؟؟

51 Comments:

Blogger أبو ضحى said...

على فكرة حتى لما الواحد بيلاقى الشنطة اللى بيدور عليها بيفكر فى واحده اكبر منها..
و ده حال الدنيا
------------------

طيب لو انت مش عارف ايه الشنطة اللى بتدور عليها تعمل ايه

April 4, 2007 at 1:10:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

عزيزى ابو ضحى

لو مش عارف هحاول اعرف
ومش عيب انى احاول واجرب وبعدين اعرف
وساعتها ممكن ادور

April 4, 2007 at 1:20:00 PM GMT+2  
Blogger أبو ضحى said...

المشكله يا ايمن انى مش عارف ايه اللى انا عاوزه يكون فى الشنطة

أنا عايشها زى ما هيه ، نفسى فعلا اعرف انا عاوز ايه..انا منكرش ان ربنا موفقنى فى حياتى و ان انا فى مكان كويس فى الشغل، و عندى اسرة جميلة بتحبنى..لكن انا مش معنديش فكرة ايه اللى انا عاوزه يكون معايا فى الشنطة لبكره.ده بالاضافة الى حالة الركود اللى الواحد فيها من فترة

اوه
أنا صدعتك

تحياتى

April 4, 2007 at 1:51:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ابو ضحى
هقولك كلمتى المشهور بيها
بكرة اكيد احلى
متقلقش يا صاحبى
ولو بتسمى فضفتك معايا صداع ليا
يا سيدى انا بعتبرها صداع جميل
بس انت صدعنى على طول
وملكش دعوة

April 4, 2007 at 2:00:00 PM GMT+2  
Blogger nouna said...

ايمن
معرفش لية النهاردة جيت فى بالى وبقالى مدة لم ادخل مدونتك لكن كما يقال المؤمن عند ذكرة
انت لاخوف عليك ستجد الشنطة وستجد ما يسعدك بداخلهالانك عارف انت عايز اية وبعدين احساسى انك طموح وفى نفس الوقت قنوع
الاغنية بتعكس شخصيتك ياترى صح ولا انا غلطانة

April 4, 2007 at 2:05:00 PM GMT+2  
Blogger tearwhispers said...

بنلف و ندور و فعلا كل واحد بيدمر على الشنطة
لكن يا ترى ممكن يكون فى شنطة مشاعر ؟
ممكن الحب و الصداقة و المثالية يبقى فى شنطة ؟
الاحساس بدفء المشاعر فى وسط الناس و الاحساس بان العالم كل بيت كبير
فعلا انا بحلم باليوم اللى يضيع فيه الخوف من جوايا
الخوف من المستقبل و من تذكر الماضى
اتمنى الاقى الناس كلها بتحب بعض و اتمنى و اتمنى و اتمنى
ممكن تكون امانى عبيطة فى عالم بارد
لكن يا ترى ممكن الاقى ده فى الشنطة ؟
ادور ؟
و لا استسلم و اسيب الشنطة

عاوزة اعرف انت شنطتك فيها ايه ؟
و السؤال ده اجبارى

April 4, 2007 at 2:09:00 PM GMT+2  
Blogger أبو ضحى said...

طيب بقه انت اللى جبته لنفسك

بص يا سيدى
الواحد ممكن يعمل حاجة مش بيحبها او مش لاقى نفسه فيها عشان حاجة تانية بيحبها
طيب لما تكون الحاجة اللى بيحبها و اللى عشانها بيعمل الحاجة اللى مش بيحبها مبقتش موجودة زى الاول، أو اختفت نهائى، بيبقى مش قادر انه يعمل الحاجة اللى مش بيحبها

يعنى انا قاعد على النت دلوقتى و مكملتش فطارى و المفروض انى اقوم اغير هدومى و اظبط نفسى عشان انزل الشغل اللى انا اتأخرت عليه زى كل يوم و اللى زمان كنت بروح قبل معادى بفترة كمان
و رغم كده لسه قاعد

تعرف فكرت كتير اروح شغل تانى و الفرصة متاحة ادامى، بس انا خايف
المكان اللى انا فيه معقول من الناحية المادية و من ناحية البرستيج، و مش عارف ان كنت هستريح فى اى مكان تانى و لا لأ خصوصا ان نوعية الشغل هختلف و انا مجربتهاش قبل كده

و عشان كده كل يوم بروح الشغل و ارجع منه و انام و بعدين اصحى انزل اروحه و ارجع انام
و مفيش فى دماغى اى شنط
لأنى سايب شنطتى فى مكان و نسيت المكان ده

يظهر انى محتاج ادور عليها من تانى

April 4, 2007 at 2:12:00 PM GMT+2  
Blogger أبو ضحى said...

يمكن تكون شنطتى فيها زى اللى فى شنطة tearsWhisper
لكن هل ده كفايه فى الدنيا اللى احنا عايشنها
مفتكرش

April 4, 2007 at 2:15:00 PM GMT+2  
Blogger الأغاني للرأفتاني said...

الصديق ايمــن
الشنطه اللى انت اتكلمت عنها رمز جميل لحلم كل واحد فينا..فى ناس معاها الفلوس والشقه والجاه بس مفيش راحه بال..
صدقنى يا صديق الحلم والشنطه اللى بجد هو صديق اوصديقه مخلصين وحب الناس
لان الدولارات والحاجات دى عمرها ما اشترت راحه بال..بل بالعكس بتزيد البال ارقا وتعبا

تحياتى يا ايموووووووون

April 4, 2007 at 2:17:00 PM GMT+2  
Blogger MoHaMeD HoSSaM said...

بصراحة انا مش عارف فى حاجات الواحد بيبقى عايزها بس مش عارف احدد حاجة معينة بس بجد لو ينفع كنت اتمنيت رضى ربنا عنى
مش اكتر

April 4, 2007 at 2:54:00 PM GMT+2  
Blogger ساعه الغروب said...

انا بأه عايزه شنطه

فيها

صدق
اخلاص
سلام
امان
حب يكفى العالم كله

على فكره دا مش على الصعيد الشخصى بس

لا دى بجد حاجات بتمناها للعالم كله

بجد حلو اوى انك تتشارك مع كل اللى حواليك
فى احلامك

يعنى تخلى الكل يتمنى زى ما انت كمان بتتمنى

بجد الفكره حلوه اوى

بس انت ضحكت علينا كلنا ومش قلت لنا انت عايز ايه فى الشنطه بتاعتك

:)

احلامنا بسيطه وصغنونه
بس المشكله اننا بنتمنى تحقيقها كلها فى وقت واحد

يمكن لو اتمنينا شنط كتير فى كل شنطه حاجه ممكن نقدر نوصل

ويمكن نكون طماعين

:)

مش عارفه

بس اللى حساه انه لازم يكون فيه اولويات لاحلامنا

شكرا ليك

:)

April 4, 2007 at 3:00:00 PM GMT+2  
Blogger مجهول said...

نفسي انا بقا في شنطه صغيره فيها دفتر شيكات برصيد كل سيك بخمين مليون جنيه
يااااااااااااااه
حديك نصهم


اوعي تموت من الفرحه
ههههههههههههههههه
سعيد جدا بزيارتك ليا
وبجد انته انسان جميل يا ايمن وبقرا تدويناتك كلها

الانسان يا اخي وخصوصا المصري
مش عايز شنطه
عايز يرتاح
مش عايز مليون
عايز ياكل بس
يكون مبسوط وبيضحك
يمكن اللي معاهم شنط مش مبسوطين بس المصري دايما بيضحك ومبسوط رغم انه تعبان ومهدود وجعان ومتبهدل

انا عايز شنطه فيها سعاده واكبها علي كل الناس

تحياتي دوما

April 4, 2007 at 3:38:00 PM GMT+2  
Blogger Unknown said...

حلو قوي يا أيمن

في رأيي إن الشنطة موجودة
كل واحد شنطته موجوده حواليه
المهم إنه يقدر ياخد قراره
الشنطة ولاّ تكبير الدماغ ، علشان مافيش شنط بتيجي من الهوا
يعني
أتعب شوية وأقلل من ساعات نومي وقعدتي مع إصحابي على القهوة علشان خاطرها
ولاّ
أهي عيشة والسلام
عايزة أحكيلك حكاية صُغيرة
فيه واحدة أعرفها
كانت حوالي 23
أو 24 سنة
وكانت بتشتغل في مركز مهم جداً في شركة تجميل عالمية
في الفرع اللي في القاهرة
وقفت في يوم كده مع نفسها
وقررت إن مش هوه ده اللي هيّا عايزاه
وقدمت إستقالتها برغم معارضات الجميع بما فيهم أهلها والشركة نفسها
وسافرت سينا والواحات
وبدأت تشوف الناس اللي هناك عايشين إزاي
أخدت كل اللي تقدر عليه من المنتجات اليدوية بتاعتهم ورجعت القاهرة
أجرت مكان صغير وبدأت تبيع المنتجات دي للأجانب
الكلام ده من أربع أو خمس سنين
دلوقتي عندها مكان جميل في الزمالك معروض فيه حاجات في منتهى الشياكة وكلها حاجات يدوية من إيدين الأسر الفقيرة في مصر
وهيّا أخدت حاجة زي الرخصة العالمية للمنتجات دي وبتبيعها بسعر غالي علشان الفلوس كلها بتروح للأسر دي عدا طبعاً تكلفة النقل وأجور العاملين معاها
وهيّا ليها نسبة بسيطة من الأرباح
البنت دي مبسوطة جداً من حياتها لأنها لقت اللي هيّا عايزاه
ونجحت فيه

دوشتك يا شاهبندر
بس أصل أنا فخورة إني عارفة البنت دي
وبرغم إنها أصغر مني
بس أنا إتعلمت منها حكاية الشنطة دي

تحياتي

April 4, 2007 at 4:38:00 PM GMT+2  
Blogger Nadine Alfred said...

اممممممم
انا نفسى فى شنطة صغيرة
بس يكون فيها اللى انا عايزاه
هى حاجة واحد
امنية واحدة نفسى فيها
بس احتفظ بيها لنفسى


موضوع شيق يا ايمن
خلانى اقعد افكر انا بجد نفسى فى ايه
و ايه اولوياتى فى الحياة

ياااااريت الأمانى ترسى على حتة شنطة
وياسلام لو فيه سوق كبيييير للشنط
كل واحد ينقى اللى على مزاجه

موضوع حلو يا ايمن
و سلملى على رودى
و قوللها بالنيابة عنى كل سنة و هى طيبة
سلام

April 4, 2007 at 9:54:00 PM GMT+2  
Blogger محض روح said...

أيمن
الشنطه
لما تعدتفكر فى الموضع ده
هتلاحظ حجات غريبه كله بيلهث علشان يعمل حاجه فى حياته
ولما الموضع يقفل بيلقيش غير الحلم يمكن لوكان لسه عنده مساحه منه
وهيحلم مثلا بشطنه
كل واحد هيكون عنده فلسفه خاصه بيه الى عايز يكون فى الشنطه ديه فلوس
والى عايز صحه
والتانى عايز حب
تفكير الناس ديما مختلف لكن مهما اختلفو على الى جو الشنطه عمرهم ماهيختلفو على حلمهم بيها كامنقذ من الواقع
وانا هقولك المشكله الى بيدور على الشنطه انه بيدور غلط
هو بيلف حوليها لكن لو ركز هيشوفها وقريبه من اووووى
شنطه كل واحد
جواه
لو هو عارف عايز ايه فيها هيعرف يلقيها ويفتحها
لكن طول ماهو بيدور عليها فى حلم
عمره ماهيلقيها
تعرف فكرتنى ب موضع مسابقه 099
انته طبعا عارف نظام اتصل وتكسب 100 الف جنيه
والى بيحلمو بالشنطه
الى فيها فلوس كتير
فاخينا يعد يتصل وكل الى بيعمله انه بيضرب النمره علشان يكسب
ويمله شنطته فلوس
وممكن يعد سنين منتظرالشنطه تتملي
ومش هيعمل اى حاجه فى حياته
وهتكون حياته سلسله من الانتظارات

لو كان فكر ابل مايضيع وقت وعرف ان وجود الشنطه معنوى اكتر ماهو مادى
وان شنطه معها
كان زمانه عمل حاجه
بس مشكلتنا فى الحياه اننا ديما بنتظر
الواقع هو الى يتواءم معنا
وده عمره مابيحصل غير فى الحلام

معلش طولت عليك
:)
تحياتي يافندم

April 5, 2007 at 12:03:00 AM GMT+2  
Blogger ذو النون المصري said...

موضوعك جميل جدا
انا يا سيدي الشنطه اللي باحلم بيها اني انجح في تحضير خطه جيده لموضوع الماجستير
بقالي فيه مده
لكن بلا نتيجه ايجابيه حتي الان
كذا موضوع كلها بلا نتيجه
يارب الاقي الشنطه

April 5, 2007 at 12:04:00 AM GMT+2  
Blogger أحمــــــــدبــــــــــلال said...

را را راسبوتين
أنا هنا يا حبيب أسكندرية
بص يا سيدى أنا و لا حلمت بشنطة و لابتاع و الله ماعاوز غير اللى يخلينى أعيش مرتاح أو بمعنى أصح الللى يخلينى أتعامل كابنى أدم فى البلد دى
مانكرش أنى بحلم بالعربية و بيت مستقل
بس فى نفس الوقت مش لازم تكون بى أم دابليو يعنى

April 5, 2007 at 12:35:00 AM GMT+2  
Blogger Ahmed Shokeir said...

أيمن

حكاية الشنطة دي فكرتني برائعة يوسف السباعي أرض النفاق
بتاعة حبوب الأخلاق الصراحة والشجاعة النفاق

كل واحد بيدور على حباية معينة زي الشنطة بالظبط
ده عايز جواها إيه وده عايز جواها إيه

ولا الحبوب حقيقية ولا الشنطة حد بيلاقيها
:)

April 5, 2007 at 2:09:00 AM GMT+2  
Blogger david santos said...

Hello, Rspoutine!
Very good work, thank you
have a good day

April 5, 2007 at 3:43:00 PM GMT+2  
Blogger R.R said...

نفسى الاقى فيها
الرضا
الذى لا احزن بعده ابدا
تحياتى لك

April 5, 2007 at 10:14:00 PM GMT+2  
Blogger الأرمـوطــي said...

انا مش طماع انا عايز شنطه فيها نص ارنب.......بوست جميل يا ايمن

April 6, 2007 at 12:54:00 AM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

بليغ جدا البوست يا أيمن
لكن عارف ايه هى الشنطه اللى كلنا محتاجينها ومابيلاقيهاش الا عدد قليل جدا هى شنطه الرضا لان رغم ان الظروف صعبه حتى بعد ما تتحسن دايما الانسان ساخط ومش عاجبه حاجه

April 6, 2007 at 6:53:00 PM GMT+2  
Blogger The Alien said...

أنا كنت بفكر ف مليون
مش مهم ييجوا ف شنطة ولا ف كيس
وأقعد أوزع وأشتري وأجيب وأسافر وأرجع
ولما المليون ميكفيش
كنت أخليهم إتنين
وبعدين عشرة
وعمرها ما بتكفي

تحياتي

April 6, 2007 at 8:36:00 PM GMT+2  
Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

ايوة فعلا الجعان يحلم بسوق العيش
انا شخصيا حلمت يبقى عندي درج مليان فلوس
لشه شنطة هو انا حخرج الفلوس برة البيت افسحها

معلش كلنا بنحلم

April 6, 2007 at 9:08:00 PM GMT+2  
Blogger قصاقيص said...

حقيقي البوست لذيذ جدا وفكرته حلوة ومن الواقع فلا
وانا عن نفسي كنت لحد وقت قريب بحلم بشنطة......شنطة ميك اب كريستيان ديور
اصل تمنها حراق اوى
ههههههه
عموما بالنسبة للإجابة عن التساؤول اللي في اّخر البوست احب أبقي رزلة واجاوبك: مش بتقول راسنا لازم تبقي مرفوعة وأحنا بندور علي الشنطة ؟؟ يبقي اكيد لما نلاقيها هنلايقيها مليانة "هوا"....والا ماكنتش طارت وارتفعت ووصلت مستوي راسنا المرفوعه عشان نقدر نشوفها
ولا أيه؟؟!!!؟
متشائمة...انا عارفة

April 6, 2007 at 11:14:00 PM GMT+2  
Blogger زحل الفلكي said...

بالرغم اني متفق معاك ان معظم الشباب بيدور على الشطنه

بس اعتقد فيه برضه ناس كتير
بتصمم انها تصنع الشنطة بنفسها

وبكده حيحسوا بجمال الشنطة

تحياتي يا ايمن
على فكره انا جايب سيره التدوينة دي بالذات عندي في مدونتي

تحياتي

April 7, 2007 at 1:11:00 AM GMT+2  
Blogger khaled said...

كل واحد شنطته فى مخه
و الشنطة فى علم الغيب
الله اعلم هاتطلع ايه؟
بوست جميل

April 7, 2007 at 3:22:00 AM GMT+2  
Blogger عبدالله said...

مشكلتنا دايما اننا بنبني احلامنا و اسباب سعاديتنا علي حاجه مستنينها بس الي انا شايفه في الحياة ان السعاده مصدرها النفس لما نقدر ليها الاول نفهم نفسنا من جوه و نوصل للسعاده دي مش هنستني اي مسبب من بره يجيب سعاده و لا يؤثر علينا

شكرا ليك بوست جميل

تحياتي

April 7, 2007 at 8:56:00 AM GMT+2  
Blogger الملكة هند said...

Dream rights money, but for Atate him only after work and some luck

April 7, 2007 at 11:50:00 AM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

يعنى هوه البوست مش حايكون موضوع تعليقى لأنك باختصار يعنى بتكتب زفت واسلوبك لا يشجع
إنما الاغنية الدينية اللي انتا حاططها لفتت انتباهى

سمعت طارق عجاج وهوه بيغنيها ف الكباريه بتاعه ؟

والسلام عليكم ورحمة الله

April 7, 2007 at 2:26:00 PM GMT+2  
Blogger micheal said...

بوست رائع بمعني الكلمه يا أيمن...أنا عن نفسي نفسي ألاقي شنطه فيها الامن و الامل و الاستقرار و السعاده و مفسش مانع طبعا من شويه ذهب و ياقوت و مرجان
تحياتي لك

April 7, 2007 at 5:34:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

afnan
ربنا يخليكى على شعورك الجميل ده
بس انا والله حبيت ارد الزيارة بس للاسف معرفتش تقريبا البلوج عندك فيه مشكلة او حاجة يا ريت تصلحيه فى اقرب فرصة
والله مش هقدر اقول انى مش طموح
بس كلر واحد فينا بتجى عليه فترة وبيقفل على نفسه
وبيبعد عن الناس
وبيرجع من تانى يعيش حياته
بشكرك على زيارتك بجد بشكرك

April 7, 2007 at 7:50:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

tearwhispers
يا ريت العالم كله يحل بعض زى ما انتى عايزة وبتتمنى
لكن صعب
لان من بداية الخلق والدنيا فى صراع مستمر
الحب نسبى والكره نسبى والخير نسبى والشر نسبى
الدنيا كده
ربنا من يوم ما خلق الدنيا لم ينظر لها وده كلام نبينا محمد عليه الصلاة

.........
عايزة بقى تعرفى انا عايز فى شنطتى ايه ؟
انا مش عايز غير حاجة واحده وربى اعلم بها
امنية واحده اللى بطلبها من الله سبحانه وتعالى يا اما تتحققلى فى الدنيا واعيش سعيد بيها يا اما تكون ليا فى الدار الاخرة لو كنا من اهل الجنة
يارب

April 7, 2007 at 7:56:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

أبو ضحى

اكيد هتلاقى شنطتك متستعجلش




...................
المٌهَــــاجِر المَصْـــــــرى

رأفت
الصديق حاجة مهمة اوى اوى فى زمنا ده انا عارف بس معلش دلوقتى محدش بقى فاضى لحد ومحدش بيحب يشغل حد او يعطله عن شغله
اسمك لما بيكون موجود فى التعليقات بيبقى دليل على نجاح البوست بتاعى انا بشوف كده
انت انسان طيب اوى يا رأفت

................................
MoHaMeD HoSSaM
ربنا يرضى عنك وعننا يا صاحبى


...........................


ساعه الغروب


عارفة يا رودى انت عندك حق مع ان احلامنا بسيطة اوى الا اننا طماعين اوى

شكرا لزيارتك وسوألك عليا

April 7, 2007 at 8:04:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

مجهول

عارف بحس من تعليقاتك انك انسان بتحب مصر اوى وبيصعب عليك حال شعبها اوى
بيعجبنى اسلوبك وبحب اتابعك انا كمان
بس اوعى تنسى نص اللى فى الشنطة من حقى يا مجهول ولا ساعتها هتقولى معرفكش
تحياتى ليك


....................

اميرة
عجبتنى قصة صاحبتك وكان نفسى اعملها فى يوم من الايام
كنت نفسى اخد الانسانة اللى بحبها وابعد بعيد
بس ملحقناش
المهم صاحبتك دى متجوزة ؟
طيب مخطوبة ؟
مرتبطة ؟
طيب من الاخر ممكن رقم تليفونها

شكرا ليكى يا اميرة الاميرات
وربنا يحققلك كل اللى نفسك فيه يا رب
اميرة انا كنت عايز اشوفك انتى وباسم يا ريت تشوفو وقت تكونو فاضيين فيه وتضيعوه معايا
بجد يا ريت

April 7, 2007 at 8:09:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

nadine

اولا طبعا كل سنة وانتى طيبة يا نادو
ثانيا بقى انا مصمصم اعرف الامنية دى ايه؟
بس خليها بينى وبينك
.........
انتى عارفة لو كان فيه سوق للشنط زى ما انتى بتقولى كده
كانت الحكومة ولعت فيه


تحياتى يا قمر
مقولتيليش الراجل العجوز بتاع المترو شوفتيه تانى؟؟؟؟


....................

محض روح


انا معاكى ان وجود الشنطة معنوى ومش لازم ناخده على انه شىء مادى ونقعد ندور ونفتش فى الارض على الشنطة
اصل الحداية مبتحدفش كتاكيت


شكرا لزيارتك ومتابعتك ليا

.................

ذو النون المصري


انم شاء الله هتنجح فى ايجاد الفكرة المناسبة لرسالة الماجيستير
بس انت قول يا رب

شكرا ليك بجد

April 7, 2007 at 8:17:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

أحمــــــــدبــــــــــلال

حبيبى ابن بحرى ريحة الحبايب
انا مش شايف اى مانع فى ان العربية تكون بى ام والشقة 500 متر وعلى البحر كمان
هوا انت شوية يا عم الحاج ولا ايه
وبعدين كل ده هيبقى بمجهودك محدش هيحط ايده فى جيبه ويقولك خد يا احمد
ربنا يوفقك ويوفقنا للخير

متغيبش عليا كده تانى يا احمد

April 7, 2007 at 8:20:00 PM GMT+2  
Blogger Unknown said...

أيوة يا أيمن

عايز إيه ؟
شايفني خاطبة حضرتك ؟
ههههههههه

بص الإميل بتاعك عندنا
هاخللي الباشمهندس باسم يتصل بييك يحدد معاك ميعاد تسليم البضاعة
ماشي يا معلمي

أقولك على حاجة
يمكن تصدمك وشكلك مش ناقص

أيمن
أنا معدش نفسي في حاجة
ولااااااااا أي حاجة

سلاااام

April 7, 2007 at 9:01:00 PM GMT+2  
Blogger Unknown said...

أيمن أنا رديت عليك عندي

April 7, 2007 at 9:13:00 PM GMT+2  
Blogger -_- said...

انا عايز الشنطة تبقى فيها سي في محترم يعينى في اي شركة

April 7, 2007 at 10:02:00 PM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

Ahmed Shokeir

انا بحب الرائعة دى جدا وقريتها اكتر من عشر مرات وانا عندى 15 سنة
لكن انا هلاقى شنطتى وجواها حلمى وان شاء الله هيتحقق
ادعيلى

شكرا لزيارتك الغالية دى يا استاذ احمد ليك وحشة كبيرة اوى والله



..................................

r.r


ان شاء الله هتلاقى الرضا ان شاء الله

بشكرك

..................................

الارموطى

وليه نص ارنب بس خليها نص ارنب وورك فرخة لزوم المصارف بس متنسناش يا ارموطى

...................................

westtewest

طبعا الرضا سر السعادة الابدية
والذين رضى الله عنهم ورضو عنه
صدق الله العظيم


بشكرك للزيارة الجميلة

.................................


The Alien

بس انا ليا النص بما انى صاحب الفكرة
اوكى

وحشتنى يا بيشوى اوى
تحياتى ليك يا صاحبى وكل سنة وانت طيب

April 8, 2007 at 6:31:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

Sampateek

اه والله ده انا جعان اوى اوى
فكرتينى اقوم اكل لحسن انا بنسى خالص
طيب الفلوس اللى فى الدرج هتيجى منين
ما هى لازم تبقى جوة شنطة وبعد كده يا ستى ابقى فضيها جوة الدرج
بس اقفليه بالمفتاح

...................................

الغالية مى
قصاقيص
شنطة ميك اب كرستيان ديور
كويس كويس

بالنسبة لراسنا اللى لازم تبقى مرفوعة لفوق واحنا بندور على حلمنا فده شىء طبيعى
اطلبوا الحاجات بعزة الانفس يا مى
مش لازم نطاطى

.................................
زحل الفلكى

كلامك مظبوط يا فنان
المقصود اننا ندور على حلمنا منستناش لغاية ما يجيى عندنا
لازم نصنع المستحيل عشان نحقق حلمنا
وانا بشكرك على ذكر مدونتى عندك بجد متشكر اوى يا صاحبى

April 8, 2007 at 6:38:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

khaled

اكيد هيا فى علم الغيب
بس يا رب تطلع زى ما احنا عايزين
يا رب
شكرا يا خالد على الزيارة

...................................
عبدالله

كلامك منطقى وده اللى بنقولو الشنطة ماهى الا رمز لاحلامنا
انا مقصدتش بيه المادية ابدا
الشنطة =الحلم


شكرا ليك ولتحليلك يا صديقى

............................

Spider Man

اكيد العمل والحظ وقبلهم العبادة
بشكرك

...............................

April 8, 2007 at 6:42:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

ghost

شكرا جدا لتعليقك
وان شاء الله هحاول احسن اسلوبى

شكرا ليك ولذوقك
انا مش همسح التعليق
عشان مش فارقة
تحياتى ليك

April 8, 2007 at 6:44:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

micheal

اولا كل سنة وانت طيب يا مايكل يا صاحبى
ثانيا كلنا بنحلم بالامن والامان والاستقرار
يارب نشوف حلمنا ده بيتحقق
شكرا ليك يا مايكل

...............

شرم
ان شاء الله يا دكتور هتشتغل فى احسن مكان فى مصر كله بمجهودك وانت باين عليك شاطر نمسك الخشب
ربنا يوفقك

April 8, 2007 at 6:47:00 AM GMT+2  
Blogger raspoutine said...

اميرة
لاء يا ستى انا عارف انك مش خاطبة
انا كنت بهزر معاكى

ارجو تسليمى البضاعة فى اقرب فرصة
والا هفسخ العقد معاكم واتعامل مع تاجر تانى
بس قوليلى الصنف المرة دى اسمه ايه
اوعى يكون ماركة اغدا القاك
عشان اخر واحد شرب منه ملحقش غدا دى خالص
انا عايز ماركة
الحب اللى كان
او ليالى الانس فى فيينا لاسمهان

تحياتى

April 8, 2007 at 6:51:00 AM GMT+2  
Blogger shermen said...

انا نفسي في شنطة فيها 1000000000 يورو
كفايه عليا
يدوب هجيب بيهم القصر وطيارة خاصة

April 16, 2007 at 9:35:00 PM GMT+2  
Blogger catroz said...

عايزه فى الشنطه سنه ضاعت من عمرى
و بس

July 28, 2007 at 1:12:00 AM GMT+2  
Blogger هبههههووب said...

الشنطه قد يكون فيها فيل
هههه

February 26, 2008 at 8:57:00 PM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

March 6, 2009 at 11:01:00 AM GMT+2  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

March 14, 2009 at 12:25:00 PM GMT+2  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home